Week 07 - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Alex - WaarBenJij.nu Week 07 - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Alex - WaarBenJij.nu

Week 07

Door: Alex

Blijf op de hoogte en volg Alex

23 Augustus 2014 | Israel, Jeruzalem

Zaterdag 160814
Heerlijk geslapen, echt waar. Ging gisteren na de aflevering van Smeris, rond 2245, naar bed en heb zowaar tot 0745 aan een stuk door geslapen. Opgestaan en ontbeten. Nadat de gasten de koffers hadden ingepakt, zijn we vertrokken richting Jaffa. Eerste stop is Jeruzalem om collega Johan op te halen, hij is nog niet in Jaffa geweest. Ik stap bij hem in de auto en we rijden achter Wim aan naar Jaffa. Eenmaal geparkeerd drinken we eerst een bakkie bij de haven, waarna de stad bezoeken. Ondanks dat we in een Arabische gedeelte ziijn, zijn veel winkels helaas gesloten. Gelukkig kunnen we wel ergens lunchen. Tegen 1600 rijden we richting het vliegveld. Daar aangekomen, blijkt de vlucht gecanceld ... Bij de balie weten ze niet waarom, "kasje muur" verhaal volgt. Dan uiteindelijk naar de balie om om te kunnen boeken, met de hoop dat als morgen de vlucht wel gaat ze ook mee kunnen. Eenmaal thuis aanvullende boodschappen gedaan en drinken we wat. Om de sfeer er een beetje in te houden kijken we naar een andere DVD van Harrie Jekkers. Ik neem afscheid van de gasten, morgen is het weer vroeg dag.

Zondag 170814
Nu gewekt door de wekker, die van 0700. Om 0800 vertrokken naar Jericho. Daar aangekomen is het leslokaal al open en zijn 2 van de vijf instructeurs er al. De afspraak was dat ze alle lessen bijwonen, ook die van de collega instructeurs, om zo meer kennis op te doen van de stof en te zien hoe een ander les geeft. Het is schijnbaar nog niet voor iedereen duidelijk. Om 0900 start de les, niet alle cursisten zijn binnen. Vandaag hebben we een gastspreker, een Canadese Navy Captain (Kolonel) die komt vertellen over zijn ervaringen, waarbij hij tevens het belang van goede logistiek benadrukt. De rest van de lessen gaan over de bedrijfsvoering van een magazijn, en hoe om te gaan met beschadigde artikelen. Hier gaat dat iets anders dan bij ons. Na de les spreken we de instructeurs nogmaals aan op de gemaakte afspraken, of het helpt? Aansluitend gaan Steve en ik, vergezeld door een tolk, op bezoek bij de Kolonel Basam van CTI om met hem te spreken over de aanstaande diploma uitreiking, Terug naar huis stop ik bij de CTA voor aanvullende informatie voor de diploma uitreiking. Wanneer ik thuis kom, staat de rest op het punt van vertrekken. Ik eet eerst wat, ik het de lunch bij CTI namelijk vriendelijk afgeslagen, Steve zijn waarschuwing was niet voor niets zeg maar ... Daarna mijn verslag bijgewerkt en het nieuws in en van Nederland gelezen. In afwachting van de terugkomst van Wim ga ik nog even sporten. Als Wim terug is maak ik het avondeten klaar, een soort van nasi met kroepoek een heerlijk glas... S'avonds een bak koffie, met iets later dan gewend in Nederland (lokale tijd 2100), Studio Sport voetbal op BVN. Het bord op schoot is er nu niet meer bij. Na het voetbal is het tijd om te gaan slapen, ook nu weer is het morgen vroeg dag.

Maandag 180814
Ook nu weer gewekt door de wekker, nu om 0600. Zou ik dan nu een omslag punt hebben bereikt? We gaan het meemaken. Om 0700 stap ik in de auto naar Jericho, Wim is dan al vertrokken hij moest om 0730 in Jericho zijn. Als ik aankom is het leslokaal nog gesloten, maar om 0745 is de instructeur aanwezig om zijn voorbereidingen te treffen. Om 0800 stipt start de les, echter zonder de overige instructeurs. Het eerste lesuur gaat over de behandeling van gevaarlijke stoffen in het magazijn, gevolgd door een niet aangekondigd "proefwerk". Tijdens het proefwerk hebben Steve en ik een gesprek met een Overste van het opleidingsinstituut over de instructeurs, en de gemaakte afspraken. Gisteren hebben we ze nog gewaarschuwd. Na het proefwerk gaan we naar een magazijn op het opleidingsinstituut om daar de theorie van de afgelopen dagen in de praktijk te brengen. Met behulp van de tolk vertellen we wat bedoeling is voor de rest van de lesuren. Eerst laten we ze opschrijven wat er naar hun mening onjuist, ontbreekt en of anders zou moeten. Na een rondgang waarbij de bemerkingen worden besproken, is het volgende de locatiecode. Ook dit levert de nodige verwarring op, gelukkig zijn Steve en ik de "Material Experts", komt mijn opleiding tot "hulpbehandelaar reservedelen" en mijn tijd bij Beers Scania toch nog van pas. Wanneer dan alles een eenduidige locatie heeft gekregen, is het tijd om de artikelkaarten in te vullen. Ja, een geautomatiseerd systeem heeft zijn intrede nog niet gedaan, daarnaast leren ze op deze manier prima de grondbeginselen van de bedrijfsvoering van een magazijn. De andere instructeurs zijn inmiddels ook gearriveerd, hoe zou dat toch komen? Aan het einde van de les hebben we veel theorie in de praktijk gebracht. Morgen gaan we daar nog heel even op verder, daarna gaan we het hebben over transport en onderhoud aan transportmiddelen. Onderweg naar huis stop ik ook nu weer bij CTA om te zien of de gewenste informatie beschikbaar is, helaas men is nog doende. Thuisgekomen is Wim er ook al, alleen moet hij nog naar het BST. Wanneer hij daar van terug is, gaan we eerst even boodschappen doen. Daarna gesport en verkoeling gezocht in de achtertuin. Voor avondeten hebben we kippenpoten/drumsticks met aardappelen en een salade, yoghurt toe. Blog bijgewerkt en gewhatsappt met de buurt thuis en met het thuisfront geskypt. De postverzending grotendeels voorbereid. Met een frisje en het journaal op BVN sluiten we de dag af.

Dinsdag 190814
Opgestaan om 0600 door toe doen van de wekker. Eerder in het begin van de nacht wakker geworden van een appende neef en nichtjes, toch leuk beide zover weg maar toch ook zo dichtbij. Na ontbijt vertrokken naar Jericho, leslokaal gesloten maar om 0745 arriveren de eerste instructeurs. Er is een technisch probleem met de beamer, deze connect niet met de laptop. Dit snel opgelost door het aansluiten van de privé laptop van een van de instructeurs (Abood), nu werkt de beamer vreemd genoeg wel. In een pauze komt instructeur Ibrahim naar ons toe dat er problemen zijn met de aangevraagde spullen, kort daarna spreken we de Overste welke de leiding heeft over de instructeurs. Niet alle zaken zullen beschikbaar zijn, maar wel het grootste deel. Ook vandaag op de terugweg langs CTA, ze hebben de informatie .... gedeeltelijk. Thuis gekomen eet ik eerst wat, ondertussen is ook Wim terug uit Jericho. Ik maak de post verzending klaar, inclusief de administratieve zaken. We geven de post af bij NRO en doen aansluitend boodschappen bij de Crazy Christian voor de alcoholische versnaperingen welke we niet in de lokale buurtsuper kunnen krijgen. Tevens gaan we vast bij het restaurant langs om te reserveren. Eenmaal weer thuis zoeken we voor de verandering de verkoeling maar weer op, het is dik in de dertig graden. Toen ik vanmorgen rond 0730 in Jericho aankwam was het al 29 graden, bij vertrek liep de temperatuur tegen de veertig graden. Tegen 1700 maken we ons gereed voor onze wekelijkse bijeenkomst, maar dan gaat de telefoon; Bart komt het terrein niet op. We staan niet op de lijst, goh en dat na 7 weken. Wim meld zich bij portier, deze doet immers zijn werk, en kondigt de komst van Johan vast aan. Wanneer we wat drinken, gaat wederom de telefoon, uw gast is gearriveerd. Netjes toch, Johan kan doorrijden. Vanavond eten we bij Stones hier in Ramallah. Wederom een gezellige avond.

Woensdag 200814
Weer eens slecht geslapen, om 0530 opgestaan. Nog voor het ontbijt druk doende achter de computer. Na ontbijt om 0700 vertrokken naar Jericho. In Jericho is het leslokaal gesloten, om 0753 arriveert de instructeur. Net te weinig tijd om het probleem van gisteren met de beamer op te lossen, we hebben dus geen power point op het screen. In de pauze na het eerste lesuur blijkt de kabel in de verkeerde poort te zitten ... Om 1000 een vergadering met hoofd CTI, deze is er niet en laat zich vervangen. We stellen zeker dat we volgende week een leslokaal hebben, en horen de oorzaak van het uitblijven van de tekstboeken, je blijft je verbazen zullen we maar zeggen. Tegen 1230 belt Bart dat hij niet op tijd is om gastspreker te zijn, zijn vergadering is uitgelopen. De les eindigt daarom iets eerder dan gepland, met een huiswerkopdracht gaan de cursisten huiswaarts. Als ik thuis ben check ik de mail, niets dus straks maar weer naar de CTA voor de ontbrekende informatie. Dan eerst maar wat lunchen. Bij de CTA is "betrokkene" er niet, dan mijn vraag gesteld aan een andere collega. Het blijkt niet eenvoudig te zijn om een paar namen op te lepelen van collega's die hebben geholpen bij het opzetten van een cursus, hoezo projectmanagement? Gemaild met collega Steve over de ontbrekende namen, hij gaat het via een andere weg proberen. Tegen 1430 ga ik weer naar huis, onderweg haal ik post op bij de NRO. Thuis de post opengemaakt, ook nu weer enkele kaarten. Dank! Ik verwerk de bijbehorende administratie. Aansluitend werken we ons al sportend in het zweet, of zou dat komen door de niet werkende airco in de gym? Ook het kleurenschema wordt niet vergeten. Wanneer we weer in het appartement zijn, hebben we een mail ontvangen van onze Engelse Brigadier. Hij heeft geen zin om te koken en vraagt of er collega's zijn die met hem meegaan naar de Snowbar. Tja, een verzoek van een meerdere kun je slecht weigeren. Als chauffeur rijdt ik de collega's naar het restaurant, ook nu weer een leuke avond. We krijgen steeds meer het idee dat het contact nu beter verloopt dan dat eerder is geweest. Met een kop koffie en het nieuws op BVN sluiten we de dag.

Donderdag 210814
Wakker om 0730, de wekker is nog niet gegaan, heerlijk heel de nacht doorgeslapen. Na het ontbijt melden we ons om 0845 bij BST. Onder het genot van een bakje koffie worden de lopende zaken besproken. Aansluitend ga ik naar de CTA. Daar aangekomen tref ik 3 collega's, niet heel erg veel zeg maar. Ik werk aan mijn verslag met mijn bevindingen over de opleiding van afgelopen week, ook maak ik een begin aan het eindrapport over deze pilot cursus. Nut en noodzaak van deze opleiding zijn meer dan duidelijk, men leert daadwerkelijk wat wij westerse landen verstaan onder logistiek en wat het volgens ons allemaal inhoud. Echter het voorbereiden en plannen van de benodigde zaken voor de opleiding laat meer dan te wensen over, het vertrouwen in Allah is groot. Om 1315 vind ik het wel mooi geweest, ik hoor en zie niemand meer. Wanneer ik daadwerkelijk wegga zijn er twee vertalers aan het werk, zitten er twee te roken in de kantine en zit de Overste achter zijn bureau. Thuis gekomen eet ik eerst wat. Daarna mijn verslag voor mijn blog bijgewerkt en mijn was weggestreken. Om 1530 onze wekelijkse bijeenkomst van het BST. Aansluitend sporten we nog wat en zoeken we verkoeling in de achtertuin. Herfst taferelen in Nederland, ik heb er nog geen beeld bij... Vanavond hebben we spaghetti, het weekend is nog NIET begonnen...

Vrijdag 220814
Jammer maar helaas, om 0415 weer eens wakker. Gelukkig toch weer in slaap gevallen, uiteindelijk gewekt door de wekker. Vandaag hebben we een vergadering in Jeruzalem bij USSC. We rijden om 0930 weg, eenmaal in Jeruzalem doen we een bak koffie en koop ik ansichtkaarten om mijn voorraad aan te vullen. Om 1030 melden we ons bij het Amerikaanse consulaat, ondanks de digitale aanmelding komen we er niet in, we staan niet op de lijst. Even laten bellen met de organisator, en jawel we mogen naar binnen. Nog net op tijd zijn we bij de vergadering. Na de vergadering rijden we richting Tel Aviv voor een bezoek aan de Nederlandse Defensie Attaché. Onderweg stoppen we bij een groot winkelcentrum waar we snel even lunchen bij de grote gele M, en een presentje kopen. We hebben een leuke middag, de Attaché is eerder met Wim op uitzending geweest. Tegen 1800 rijden we weer naar huis. Thuis gekomen besluiten toch nog maar even te gaan sporten, een groot verschil qua temperatuur hetgeen de presentaties ten goede komen. De drie kilometer in twaalf minuten wordt al weer gehaald. Na een frisse douche luiden we het weekend in met een heerlijk lokaal biertje. Ik skype nog even met het thuisfront, er is visite. Leuk om ook hen even te zien en te spreken. Beide hebben we nog geen trek, dus houden we het bij wat chips. Ook deze avond sluiten we af met nieuws vanuit Nederland.

  • 23 Augustus 2014 - 20:14

    Bytheway2 /ik:

    Leuk blog weer, was inderdaad gezellig met de visite. D'n onkel en de tante is garantie voor veel lachsalvo's! Laatste dagen redelijk weer gehad maar het blijft wisselend. Groetjes aan je huisgenoot!
    xxx

  • 25 Augustus 2014 - 15:37

    Baantjer-Beaver:

    Hoi Alex,

    Jouw blog lezende vraag ik me af hoe vaak je al tot tien hebt geteld, dan wel tot A.... hebt gebeden dat iedereen de afspraken eens water beter nakomt. De noodzaak tot de training lijkt me duidelijk, wel jammer dat ze dat zelf wat anders ervaren. En je slaapt ondertussen tussen het oproepgebed 's ochtends door, erg knap hoor. In Nederland ben je straks niet meer wakker te krijgen. ;-) Gelukkig is het onderling gezellig en kom je de tijd goed door. Hier zijn de voorbereidingen van de BBQ die SBM gaat verzorgen van start gegaan. Volgende week donderdag is het zo ver. We zullen je wat foto's sturen.

    Doei Muriel

  • 29 Augustus 2014 - 15:18

    Raymond:

    Hey Alex,

    Je moet ook niet zoveel feesten 's avonds :-)

    Zo zie je maar dat elke uitzending zo zijn bekende lamlendige punten kent - t'is toch fijn om te weten dat wij enigszins georganiseerd zijn en doen waarvoor we zijn aangenomen.

    Als je nu echt goed wilt slapen, dan kan ik je "ons werk" mailen :-) :-)

    Het gata je goed kerel - en vooruitlopend op het bijwerken van je site - gefeliciteerd met je prestatie!!!!

  • 29 Augustus 2014 - 15:50

    Raymond:

    Oh ja - meer fotootjes als dat kan :-)

    Ben nogal visueel ingesteld - rgds - Raymond

  • 31 Augustus 2014 - 11:49

    V.Verwijs-Krist:

    Hoi Alex, deze keer geen reactie van een collega maar van één van je tantes .Had al een paar keer geprobeerd om je mailen maar dat lukte steeds. Met behulp van Tante Stanny en John heb ik nu je blog gevonden al je verslagen gelezen dat waren er al aardig wat zo langzamerhand.Als ik het goed begrepen heb , heb je het aardig naar je zin. jullie hebben kennelijk een fijne achtertuin want daar gaan jullie nog al eens naar toe. Je ziet wel heel veel als je zo ergens naar toe moet en de meeste plaatsen hebben allemaal bekende namen. Het is wel fijn dat we zo met je mee kunnen leven En voor jullie is het bellen naar huis en het skypen zodat je iedereen kunt zien natuurlijk ook geweldig. Dit is het voor deze keer . We wensen je sterkte en stuur maar wat warmte deze kant in. Hartelijke groeten van oom Hugo en tante Vroukje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Israel, Jeruzalem

Midden-Oosten

Als Advisor deelnemen aan de USSC Dayton missie.

Recente Reisverslagen:

11 Januari 2015

Week 27

03 Januari 2015

Week 26

27 December 2014

Week 25

20 December 2014

Week 24

14 December 2014

Week 23
Alex

Actief sinds 04 Juli 2014
Verslag gelezen: 221
Totaal aantal bezoekers 7748

Voorgaande reizen:

08 Juli 2014 - 15 Januari 2015

Midden-Oosten

Landen bezocht: