Week 09 - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Alex - WaarBenJij.nu Week 09 - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Alex - WaarBenJij.nu

Week 09

Door: Alex

Blijf op de hoogte en volg Alex

07 September 2014 | Israel, Jeruzalem

BEDANKT VOOR DE POST EN DE LEUKE REACTIES!

Zaterdag 300814
Wakker om 0630, opgestaan om 0700. We zijn in Aqaba (Jordanië) om te genieten van de onderwater wereld. Na het onbijt worden de groepen verdeeld; snorkellaars, openwater- en de advanced duikers. De eerste duik maken we bij de "Rainbow Reef", 40 minuten tot een diepte van 19 meter. Veel koraal en een veelzijdigheid aan vis. Als tweede duik maken we een wrakduik bij "Cedar Pride" waar het voormalig, 90 meter lange schip de Cedar Pride ligt, 35 minuten tot een diepte van 20 meter. Na deze duik gaan we terug naar het duikcentrum/hotel voor de lunch. De derde duik, en tevens de laatste voor vandaag, bij 41 graden voert ons langs een koraal rif genaamd de "Seven Sisters". Alsof je in een aquarium zwemt, zoveel gekleurde vissen, zo mooi. 50 minuten tot een max van 15 meter diep. Hier stond trouwens een tank van Amerikaanse makelij in het water op 5 meter diepte, mooi punt voor onze veiligheidsstop. Weer terug op het duikcentrum/hotel al het duikmateriaal netjes schoongemaakt voor de duik van morgen. Omdat ik geen foto's heb kunnen maken van het duiken, waardevolle zaken achtergelaten in het hotel want het is een openbaar strand, een poloshirt als aandenken gekocht. Daarna het zout eraf gedoucht, en even op bed gelegen. Het avondeten doen we lokaal, een restaurant in het centrum van Aqaba, genaamd Ali Baba. De veertig rovers heb ik niet gezien, althans niet bij dit restaurant. S'avonds doen we nog een biertje op het dakterras.

Zondag 310814
Wakker om 0700 door de wekker, vermoeidheid en geen moskee in de buurt slaapt heel anders. Na het ontbijt de spullen ingepakt voor twee duiken. De eerste duik maken we bij de "Black Rock", gesteente met veel koraal, 35 minuten en tot een diepte van 20 meter. De tweede en tevens laatste duik was ook bij "Rainbow Reef", maar dan vanaf de noordkant, 40 minuten tot een diepte van 18 meter. Ook nu weer veel vis en als klap de vuurpijl een zeeschildpad. In een woord, geweldig! Terug op het duikcentrum wordt al het duikmateriaal schoongemaakt, na een snelle douche vangen we de terugreis aan. Bij de grens lijkt het deze keer goed te gaan, althans aan Jordaanse kant. In Israel begrijpen ze niet waarom ik geen MFA kaart heb, een diplomatiek paspoort en visum blijken niet genoeg. Na tekst en uitleg te hebben gegeven voor het ontbreken van de MFA kaart, is het wachten op een verlossend telefoontje. Na ruim een half uur te hebben moeten wachten, mag ik toch Israel weer in. De terugreis wordt er in tijd dus niet echt korter op. Onderweg nog gestopt om te tanken, en een kleine versnapering. Tegen 2000 zijn we terug in Jeruzalem, als we checkpoint van Ramallah door zijn is het imiddels 2045. Het avondeten wordt een snelle hap. Eenmaal thuis en alles uitgepakt, nog even met mijn meiden geskypt.

Maandag 010914
Gewekt door de wekker om 0730. Na het ontbijt melden we ons bij het BST. Samen met collega Paul, in afwachting van de komst van collega Steve, bespreek ik de afgelopen drie weken cursus. Een en ander moeten we nog verwoorden in eindverslag/lessons learned. Wanneer Steve er op de afgesproken tijd er nog niet is, bellen we even. Miscommunicatie, Steve dacht morgen... Paul en ik vertrekken naar CTA waar ons gesprek voortzetten met behulp van mijn tussentijds verslag. Onderweg bekijken we de stoet van Abbas, onderweg naar zijn werkplek. Ik meld mij met behulp van een tolk ook weer in bij de Palastijnse Overste Osama, en bespreek met hem de afgelopen cursus. Ook hebben we een onverwachtse vergadering met Dr Wahid over de voortgang van de werkzaamheden voor de POA. We hebben onder het genot van een kop koffie een gesprek met collega Mohamed over trouwen, bruidschatten en scheidingen en het moslim geloof. Tegen 1515 verlaten we als een van de laatsten het pand. Thuisgekomen is Wim ook net terug uit Jericho, we drinken wat waarna we boodschappen doen bij de lokale groenteboer voor het avondeten. Weer thuis werken we allebei onze blogs bij, met het afgelopen weekend is dat er even bij ingeschoten. Het avondeten bestaat uit boontjes, schnitzel en frietjes. Ja, we hebben de frietpan weer aan de praat gekregen, als toetje een stuk meloen. Met het nieuws op BVN sluiten we de dag af.

Dinsdag 020914
Iets voor de wekker van 0730 wakker. Na het ontbijt naar het BST, daar gesproken over de cursus en de POA. Tegen 1000 gaan we naar de CTA. Daar werken we verder aan de ons eindverslag/lessons learned. Op basis van mijn aantekeningen ga ook aan de slag met het lesrooster, terug naar het originele planning van vier weken. Ondertussen is er veel mailverkeer met Steve, omdat zijn opvolger is binnen gekomen, zijn zij druk met het nodige papierwerk, toegangspasjes etc., kortom ook vandaag en waarschijnlijk ook morgen gaat het niet lukken om naar Ramallah te komen. Iets na 1500 verlaten we het pand, het gerucht gaat dat we dit jaar verhuizen naar een ander pand, helaas niet op loop afstand. Of dat we dat gaan meemaken .... Thuis gekomen is Wim al thuis, we drinken wat en rijden naar de NRO om onze maandelijkse declaratie af te geven en gelijk te zeggen dat we deze week geen te verzenden post hebben. Onderweg naar huis nog wat boodschappen voor vanavond. Slechts drie Nederlanders zijn in het gebied, we gaan niet uit eten maar halen broodjes shoarma met salades en kijken naar een dvd van Harrie Jekkers. S'avonds skype ik nog even met mijn ouders en mijn meiden.

Woensdag 030914
Heel even wakker geweest in de nacht, daarna gewekt door de wekker. Het slapen gaat steeds beter zo lijkt het. Na het ontbijt naar het BST, wanneer Paul er is vetrekken we naar de CTA. Ook nu nog druk met het eindverslag/lessons learned, ik loop het hele boek en de presentaties door om te bezien of het concept lesrooster wat ik nu heb samengesteld ook hout snijdt. Het lesrooster heb ik voor commentaar uitgezet. In de middag bij de Arabische koffie en voor Paul de thee, hebben we deze keer een gesprek met collega Mahamed, over salaris en de kosten voor levensonderhoud (een woning en auto etc.). Hij overweegt om Palestina te verlaten om elders als afgestudeerd ICTer zijn geld te verdienen. Volgens hem kun je in het buitenland in een jaar net zoveel verdienen en sparen waar je hier ongeveer tien jaar over zou doen. Paul zei me eerder al, een halfuur in de kantine geeft je een beter beeld van hoe het hier er aan toe gaat, hij heeft meer dan gelijk. Thuisgekomen drink ik eerst wat met Wim, daarna naar de NRO om te kijken of er al post is, helaas vandaag zijn ze niet naar Tel Aviv geweest. Morgen, is het antwoord. Daarna boodschappen gedaan voor het avondeten, en nog gesport en verkoeling gezocht. Wanneer Wim de blauwe hap klaarmaakt, het is tenslotte woensdag, doe ik mijn was. Na het avondeten, wat gelezen en het nieuws gekeken.

Donderdag 040914
Wakker om 0700, in bed de krant/het nieuws gelezen. Om 0730 opgestaan, na het onbijt naar het BST. Tegen 0845 loop ik naar de CTA, collega Paul heeft eerst andere zaken te doen. Aangekomen op de CTA is de komst van het weekend al zichtbaar. Door een korting op de reiskostenvergoeding is de leiding akkoord gegaan met het verkorten van de werkweek. Tegen 1000 is Steve er samen met zijn opvolger en tolk. We bespreken de cursus, wat ging er goed wat ging er minder goed, wat moet eraan worden veranderd. Intussen is ook Paul gearriveerd. We zijn het erover eens dat er een vergadering moet komen met alle belanghebbenden, de vraag is alleen wie deze moet initiëren? Wie is eigenaar van de opleiding, of voelt zich eindverantwoordelijke? In samenspraak besluiten we dat Steve dit zondag tijdens de introductie van zijn opvolger bij de Kolonel Bassam van het CTI aanhangig gaat maken, met doel volgende week een vergadering te houden. Tegen 1330 gaan we terug naar huis, vanmiddag hebben we onze wekelijkse BST vergadering in Jeruzalem. Wim heeft ondertussen de post opgehaald bij de NRO, voor iedereen is er wat. Van mijn Bredase collega's heb ik weer een "overlevingspakket" mogen ontvangen, waarvoor mijn hartelijke dank!! Inhoud komt goed van pas, en zal zeker smaken. Om 1430 vertrekken we, Wim, Paul en ik, richting Jeruzalem, zo rustig als het op kantoor was, zo druk is het onderweg. We parkeren de auto bij het appartement van Johan en wandelen naar het consulaat, aangemeld bij de bewaking zijn we zo binnen. Na de vergadering vertrekken Paul en ik weer terug naar Ramallah, onderweg zetten we een collega af bij het Britse consulaat. Ook nu is het nog druk onderweg. Thuisgekomen eet ik eerst wat en werk ik mijn was weg. In de avond skype ik met mijn collega's in Nederland welke aan het BBQen zijn bij een colleg thuis, leuk om die koppies weer eens te zien. Grappig genoeg zijn ook mijn meiden aan het BBQen, het is een zomeravond in Nederland.

Vrijdag 050914
Wakker om 0800, heerlijk geslapen. Na het ontbijt doen we eerst even wat boodschappen, het is vrijdag en dus erg rustig in de winkel. Nadat we de boodschappen hebben opgeruimd vertrekken we voor een rondje "verkenning" om het meer van Galilea/Tiberias. We vertrekken in noordelijke richting via Bet El om binnendoor via de Allon route richting de 90 te gaan, bij Mekhola komen we op de 90. Via Beth Shean naderen we het meer, via de 92 gaan we tegen de richting van de klok in om het meer heen. We passeren diverse plaatsen en stoppen regelmatig onderweg om van het uitzicht te genieten. Aan de noordkant van het meer stoppen we ook nog even bij de Jordaan, een stuk kleinere stroom in vergelijking tot de Jordaan die we de vorige keer bezochten. Via de 87 komen we op de 90, we passeren Tiberias en zakken weer af naar het zuiden, langs de grens met Jordanië. We blijven de 90 volgen tot aan Awja e-Tahta, rijden weer in westelijke richting Bet El/Ramallah. Een ding is zeker, we gaan nog zeker een keer terug. Eenmaal weer thuis nog wat verkoeling gezocht, en aan het kleurenschema gewerkt. S'avonds eten we rijst met een gehaktsausje en hebben meloen toe.

  • 07 September 2014 - 16:10

    Patrick Bolder:

    Ha Alex, goed te zien dat het goed gaat en dat je de gelegenheid te baat neemt zoveel mogelijk te zien als 'toerist'. Ik zou me over die verhuizing maar geen zorgen maken, die zou al in begin 2013 moeten zijn gebeurd!
    Groet,
    Patrick

  • 07 September 2014 - 21:41

    Jos:

    Hee alex,

    Na enkele afwezig te zijn geweest heb ik je mail weer even rustig kunnen lezen. Mooi om te lezen dat je naast je werk ook tijd heb om mooie dingen te ondernemen. Daarnaast lees ik dat het slapen nadat je dat duikweekend gehad hebt, beter gaat. Bij 30 graden had ik er al problemen mee, laat staan bij 40 graden.
    Geniet ervan en hebt het goed.
    gr. jos

  • 07 September 2014 - 23:50

    Bytheway 2:

    Wij, Bytheway 2, 3 en 4 zijn wel heel erg benieuwd naar foto's die je maakt. En ja inderdaad donderdag was volgens mij nationale bbq avond, samen met de meiden ben ik inmiddels een gevorderde vuurstoker. Of zou dit in de genen zitten...
    Fijn om te lezen dat het slapen wat beter gaat, groetjes aan je huisgenoot!

  • 09 September 2014 - 09:26

    Baantje-Beaver:

    Hoi Alex,

    Leuk dat het skypen vorige week was gelukt. Wel met de telefoon, maar goed. Ik bedacht me later dat ik waarschijnlijk wel de luidspreker aan had kunnen zetten zodat je beter te verstaan was. Voor de volgende keer. ;-) Erg leuk dat je zulke mooie duiken hebt kunnen maken. In Mozambique heb ik al zo genoten van het koraal, de gekleurde vissen en een rog met het snorkelen. Kan me voorstellen dat je met duiken nog meer ziet. Dus jouw 'duikpaspoort' is weer aangevuld, had je dat trouwens wel bij je? Veel succes met de voorbereidingen van de nieuwe cursusperiode.

    Doei


  • 11 September 2014 - 12:48

    Raymond:

    Pffff, wat een geluk: de frietpan werkt!

    Gelukkig is er ruimte om te ontspannen, en duiken ......wauw - super !! (fotooooos!!)

    en ja - BBQ weer was het - had je fam ook maar naar Vlierden gestuurd (als BBQ en Skypen toch tegelijk valt, waarom dan niet samen :-)!!

    Hoop dat je weer veilig de week doorkomt en dat je de indruk krijgt (zoals ook ik het lees) dat je werk er toe doet!


    Note - wil je wel een foto opsturen van de familie, maar kan niet zo snel 40 Roovers bij elkaar roepen :-)

    ATB,

    Ray

  • 13 September 2014 - 19:05

    Bytheway From Woodstreet:

    Hey zwager,

    eindelijk visitekaartje gevonden van restaurant in Jeruzalem maar al vast gegoogled maar geen hit meer. Misschien dat je ff kan navragen of het idd nog wel bestaat is ondertussen wel wat langer geleden.
    Ik kan geen Hebreeuws/Arabisch maar er staat volgens ons
    Eka Ejan Fire Meeting
    23, Yirmiyahu Steet
    Jerusalem
    Tel 02-538888-9
    Grtz!!! En ga door met de verslaglegging. Het is genieten geblazen.

  • 13 September 2014 - 19:06

    Bytheway From Woodstreet:

    Namens mijn pa en ma ook hartelijk dank voor de post uit Israel!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Israel, Jeruzalem

Midden-Oosten

Als Advisor deelnemen aan de USSC Dayton missie.

Recente Reisverslagen:

11 Januari 2015

Week 27

03 Januari 2015

Week 26

27 December 2014

Week 25

20 December 2014

Week 24

14 December 2014

Week 23
Alex

Actief sinds 04 Juli 2014
Verslag gelezen: 258
Totaal aantal bezoekers 7747

Voorgaande reizen:

08 Juli 2014 - 15 Januari 2015

Midden-Oosten

Landen bezocht: