Week 10 - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Alex - WaarBenJij.nu Week 10 - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Alex - WaarBenJij.nu

Week 10

Door: Alex

Blijf op de hoogte en volg Alex

13 September 2014 | Israel, Jeruzalem

Zaterdag 060914
Uitgeslapen tot een uur of 0800. Opgestaan, na het ontbijt vertrekken we voor een tweede bezoek naar Betlehem. We verlaten Ramallah via de checkpoint bij DCO, als we bij de afslag zijn richting Hizma besluiten we om rechtdoor te gaan. Zolang we hier al zijn vragen we ons af waar de weg naar toe gaat. Volgens het verkeersbord naar Ramallah, aan de grote rode waarschuwingsborden borden langs de weg te zien kan dat kloppen, we hebben alleen geen idee waar we uitkomen. Wanneer we de weg blijven volgen, blijkt deze ons te brengen tot de Qalandia checkpoint in Ramallah. Vreemde gewaarwording want we hebben Ramallah verlaten via de DCO checkpoint, maar zijn zonder checkpoint nu weer in de stad. We draaien de auto om alsnog de route naar Betlehem via Hizma te vervolgen. We dachten de auto te parkeren op het centrale plein van Betlehem, deze is vreemd genoeg nu afgesloten. De parkeerplaats die we daarna aandoen staat al helemaal vol, de medewerker is zeer behulpzaam en wijst ons, enkele straten verder, naar een parkeerplaats. Hij wil er niets voor hebben, als we de souvenir winkel van zijn familie maar bezoeken. Dat belooft hebbende, gaan we eerst en bakkie koffie doen bij Star Bucks Betlehem. De eigenaar van deze zaak heeft ook een souvenir winkel, en met merkbaar weinig klandizie worden we ook daar uitgenodigd. Hetgeen leidt de aanschaf van enkele souvenirs tegen een zacht prijsje. We vervolgen onze weg naar de lokale VVV. Met een kaart in de hand wandelend door Betlehem, door straatjes die ons aan Jeruzalem doen denken, komen we op de lokale bazaar terecht. Onderweg laat Wim bij een klokkenmaker zijn horlogebandje maken voor appel en een ei, uiteindelijk belanden we weer op het centrale plein. Deze is inmiddels ook toegankelijk voor auto's en staat dan dus ook vol. We besluiten richting de auto te gaan, maar eerst nog even bij de winkel van onze behulpzame vriend langs te gaan. Ook daar zijn we van harte welkom, ook hier het geluid over de weg blijvende toeristen. Ook hier enkele souvenirtjes gekocht. Voor terugreis besluiten we binnendoor te rijden, met behulp van de kaart en telefoon komen we weer veilig thuis en hebben wederom een mooi stukje landschap mogen bewonderen. Thuisgekomen nog even verkoeling gezocht in onze achtertuin. Daarna maken we ons klaar om te gaan eten in Taybeh bij Peter's Place, ter gelegenheid van de aanwezigheid van de vrouw van onze Engelse collega Tony. Met zicht op de Jordaanvallei en Jordanië genieten we van het uitzicht en van een lokaal gerecht, kip op een soort van uienpizza. Een gezellige avond.

Zondag 070914
Niet zo heel goed geslapen, kan aan het eten gelegen hebben... Opgestaan en na het ontbijt mij gemeld bij het BST. Daar gesproken met Tony over de POA, aansluitend met Paul vertrokken naar de CTA. Het is er rustig. Paul gaat verder met het opstellen van diverse LTV opdrachten voor de POA, ik ga me de komende tijd bezig houden met het aanpassen van de lesstof voor de BLOC. Zes hoofdstukken die corresponderen met dito aantallen lesplannen en een veelvoud presentaties. Omdat ik de lessen heb bijgewoond heb ik een goed beeld waar de accenten gelegd moeten gaan worden, en waar er iets sneller door de stof kan worden gegaan. Bij het inlezen heb ik al diverse aantekeningen gemaakt in de kantlijn voor wat betreft spelling, lay-out, opsommingen en dergelijke. Met de lesplannen heb ik me minder bezig gehouden, en het valt me nu pas op hoeveel ze rechtstreeks hebben gekopieerd uit het tekstboek zonder daar hun eigen verhaal/instructie van te maken en voorbeelden bij te plaatsen. Iets na 1500 verlaten we als een van de laatsten het pand. Thuisgekomen is Wim net terug uit Jericho, we drinken wat en nemen de dag door. Terwijl ik mijn was doe, gaat Wim boodschappen doen voor het avond eten. Bij terugkomst werken we nog even aan het kleurenschema. Eenmaal terug werk ik mijn blog bij en maakt Wim het eten klaar, spaghetti eten we vanavond. In de avond diverse appjes beantwoord en mijn weekverslag bijgewerkt. Met een kop koffie en BVN, in het bijzonder Studio Sport en het Journaal, besluiten we de dag.

Maandag 080914
Wakker om iets voor 0700, het is buiten zowaar mistig. De straat achter ons appartement kan ik niet eens zien, de zon doet al wel zijn best om er doorheen te prikken. Ik lees de kranten, tegen 0730 sta ik op. De mist is al een aardig eind opgetrokken. Na het ontbijt ga ik te doen gebruikelijk eerst langs het BST. Samen met Paul naar CTA. Vandaag me wederom bezig gehouden met lesstof. Vandaag is ook de dag die Dr Wahid als deadline was gesteld voor het door hem persoonlijk aanleveren van POA opleiding aan Tony ter vertaling, maar Dr Wahid is in geen velden of wegen te bekennen. Wanneer we weer terug op Gemzo zijn, lopen we samen langs BST om Tony "niets" te overhandigen, hij ziet de humor er wel van in. Het komt niet geheel als een verrassing. "My dog eat my homework", zeiden ze met een lach.Eenmaal thuis ruim ik mijn was op, nu alleen nog strijken. Daarna gesport. Na het sporten nog even boodschappen gedaan voor het avondeten; verse sla, komkommer, paprika, ui voor bij de hamburger en de friet. Daarna met mijn meiden geskypt. Met een kop koffie kijken we naar een dvd over twee motorrijders die vanuit Schotland dwars door Afrika naar Kaapstad rijden.

Dinsdag 090914
Slecht geslapen vannacht. Opgestaan en het ontbijt naar het BST, het is bewolkt en doet vreemd genoeg bij een graad of 23 toch fris aan. Op de CTA zetten we onze werkzaamheden voort. Tegen 1030 gaan we terug naar Gemzo om in het kantoor van het BST met Steve en zijn opvolger te kunnen spreken zonder dat de muren oren hebben. Gisteren werd ons namelijk duidelijk dat de inhoud van het gesprek wat we vrijdag hadden, waar ook een Palestijnse collega betrokken was, ook bij anderen bekend is. Aan het einde van het gesprek gaan we weer terug naar de CTA. Het is dinsdag hetgeen betekent dat LKol Osama, het waarnemend hoofd van de CTA als Dr Wahid er niet is, in het kader van het brandstofverhaal er ook niet is. Als de kat van huis is, verlaten tegen 1330 de eersten het pand. Paul en ik vertrekken om 1430, ook de laatste collega, hij moet afsluiten, wil naar huis. Onderweg passeren we een huis waar ze zojuist een schaap hebben geslacht, dat kom je toch niet dagelijks tegen. Thuisgekomen eet ik wat, maak de postverzending klaar en geef deze af bij de NRO. Wim is vandaag later thuis. Na met een drankje de dag kort door te hebben genomen, maken we ons klaar voor onze wekelijkse bijeenkomst dit maal in Jeruzalem. We verzamelen bij collega Bart, wandelen richting de oude stad. Het restaurant wat hij in gedachte had is gesloten, helaas. We hebben al snel een ander gevonden, de Austrian Hospice. Zonder Bert, deze is gevallen en heeft zijn rib gebroken, hebben we weer een gezellige Nederlandse avond.

Woensdag 100914
Het slapen gaat helaas weer de verkeerde kant op. Vandaag staat in het teken van het bezoek van de Defensie Attaché Dennis en zijn vrouw aan ons en onze Nederlands USSC collega's. Wim is ze tegemoet gereden bij de Qalandia checkpoint, ondertussen heb ik iets voor bij de koffie gehaald. We verwelkomen ze in ons appartement op Gemzo. We laten ze (oud) Ramallah zien en doen een kop koffie bij Stars and Bucks. We rijden via Allon route naar Jericho stoppen even bij het CTI, lunchen bij de Lemon in Jericho. Na de lunch door het centrum van Jericho richting de Dode Zee, op een mooi uitzichtpunt gestopt om foto's te maken. Daarna door naar Jeruzalem voor een bezoek aan USSC in het consulaat. Na afloop een drankje in de stad, daarna gaan we naar de Canadezen, bij het Legacy Hotel. Onze collega's Bart en Johan zijn de keepers voor het wekelijkse (ijs)hockeywedstrijd. Na afloop een BBQ op het dakterras van het hotel. Vanaf het dakterras hebben een prima zicht op een demonstratie vanuit de Joods orthodoxe wijk, de vuilcontainers liggen inmiddels op de doorgaande weg. Waarom ze demonstreren is niet geheel duidelijk. Wanneer we naar huis gaan is de rust weer gekeerd.

Donderdag 110914
Niet geweldig geslapen, maar ja. Na het ontbijt vertrekken Wim en ik voor een dagje Jeruzalem. We parkeren onze auto bij Johan. In de ochtend nemen we deel aan het Professional Development programma van de Canadezen, we brengen een bezoek aan het El Aksa complex op de tempelberg. Een voor de moslims heilige plaats, voor ons een uniek moment deze plaats en de moskeeën met een gids te mogen bezoeken. Na afloop drinken we wat in de stad op een dakterras met een prachtig uitzicht over de stad. Na wat door de stad gewandeld te hebben, melden we ons bij de USSC in het consulaat voor een presentatie van de Israelian Defensive Forces (IDF) voor de nieuwkomers, en dat na twee maanden. De presentatie kort samengevat; neem de tijd om het land te bestuderen, kies geen partij, let vooral op het gebruik van synoniemen in vertalingen en probeer vooral niet het probleem op te lossen (grapje). Een interessant, maar oh zo gekleurd verhaal. Aansluitend onze wekelijkse BST vergadering. Op de terugweg naar huis in de file. Een honderd meter voor ons, daar waar we van 2 rijstroken naar 1 gaan, heeft een bus zojuist een nieuwe Paus gekozen, zo lijkt het. De hele stoet komt abrupt tot stilstand, op het moment dat wij naast de bus staan besluit hij zonder passagiers weer te gaan rijden... Thuis gekomen besluiten we voor een maaltijd buitenshuis.

Vrijdag 120914
Redelijk geslapen. Na het ontbijt vertrokken voor een dagje strand in Herzelyya. Iets na 1400 vertrekken we daar weer om in Herzelyya stad boodschappen te doen bij een Russische supermarkt. Daar verkopen ze namelijk varkensvlees, met enkele speklappen voor de toekomstige babi pangang keren we weer huiswaarts. We rijden binnendoor, laten de hoofdwegen links liggen, zo zie je nog eens wat van het land en kom je langs de mooiste plekken. Ook passeren we een industrieterrein waar zichtbaar meerdere Markavas (Israëlische tank) staan ongelijnd, wellicht de fabriek. Verderop de route passeren we de IDF in actie tegen wat stenen gooiende jongeren, we blijven even staan om dit tafereel te bekijken. Traangas granaten gaan door de lucht, iets wat de stenengooiers niet echt tegenhoud. Gooien is trouwens het juiste woord niet, ze slingeren de stenen met een sneltrein vaart richting de IDF. Thuisgekomen maken we ons klaar voor het Hail and Farewell van respectievelijk nieuwe en oude collega's. We doen dat bij het Hotel Zarour in het oostelijk deel van Jeruzalem. Eenmaal weer thuis drinken we nog wat een kijken we op BVN naar Flikken Maastricht.

• 14 September 2014 - 20:22

Bytheway 2:

Hey manneke, het was me wel weer een weekje voor jullie zo te lezen. Kook je ook weleens een maaltijd? Vanavond via de Skype weer helemaal bijgepraat over het weekend. Groetjes, xx

• 14 September 2014 - 20:29

Bytheway 3:

Heey, je hebt weer mooie foto's op je blog staan! We hebben net gepraat via Skype, het was weer gezellig! XXX

• 19 September 2014 - 08:28

Raymond R:

Hey Alex,

Dat is leuk om te lezen: Star Bucks in Bethlehem - zit die in een stal toevallig :-). Gaaf dat je zo'n trip kunt maken (gave foto's :-)).

Vwb het slapen, probeer het bed eens 180 te draaien en/of een andere kant van de kamer, want dat slapen moet beter: take care!! Mss wil je wat stukken van het werk hier :-) :-)

Hier in Nederland is het deze week ook mistig geweest en dat merk je gelijk aan de ongelukken en files. Wel een einde van de nazomer, want na weer een prachtige 28,5 graden dag gisteren (donderdag 18 sep) gaat het nu langzaam naar meer normale temperaturen en dat is maar goed ook.

Succes weer en tot de volgende update!

Raymond (SBZ)

Voor de spellingcheck (zoals genoemd in het zondag gedeelte.....): zie enkele regels van de top in jouw verslag "Dat belooft hebbende, gaan we......."......verder heb ik maar niet meer gekeken :-)

• 19 September 2014 - 10:44

Baantjer-Beaver:

Hoi Alex,

Hmmm, 23 gr. al koud vinden. Dat wordt wat als je in de winter terugkomt in ons kikkerlandje. ;-) Het schijnt dat veel mensen tijdens volle maan slecht slapen. Laat het nu vorige week volle maan zijn geweest. Dus wie weet ben je daar ook wel gevoelig voor. Goed dat jullie die tip van uitstapjes maken al twee maanden ter harte nemen. Dat je trouwens blij kunt worden van varkensvlees.........tja, als je maar lang genoeg kip eet. Suc6 komende week.

Doei