Week 19 - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Alex - WaarBenJij.nu Week 19 - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Alex - WaarBenJij.nu

Week 19

Door: Alex

Blijf op de hoogte en volg Alex

19 November 2014 | Israel, Jeruzalem

Zondag 091114
De werkweek begint weer. Zonder Paul, hij is naar Tel Aviv voor eveneens een herdenking, vertrek ik naar de CTA. Daar is het erg rustig, gedurende de ochtend wordt het er niet drukker op. Zoals met besproken met Paul, ga ik rond 1200 weer naar huis en meld mij netjes af bij Osama. Hiermee proberen we het besef bij te brengen dat wanneer er op de CTA geen cursussen worden gegeven, of gewerkt wordt aan het ontwikkelen van nieuwe cursussen, wij andere werkzaamheden elders verrichten of eerder naar huis gaan. Thuisgekomen eerst geluncht. Na de lunch de boodschappen gedaan, daarna gesport. Na het avondeten de postverzending klaargemaakt. Met Studio Sport, en weer een verloren wedstrijd van NAC Breda, besluiten we de dag.

Maandag 101114
Na het ontbijt eerst wat strijk weggewerkt, daarna naar het BST. Daar gesproken over de herdenkingsdienst op zaterdag in Jeruzalem en die van zondag in Tel Aviv. Laatst genoemde was druk bezocht. Aansluitend naar de CTA, daar gesproken met de collega's over de huidige (onrustige)situatie in Palestina en Jeruzalem in het bijzonder. Tegen 1300 naar huis, dit om vanmiddag naar Tel Aviv af te reizen om de post af te geven en op te halen bij ZM Ambassade. Na wat gegeten te hebben vertrokken naar Tel Aviv. Via de Westbank, daarna dwars door de stad, aangekomen op ZM Ambassade. Daar ontvangen door onze collega Maurice, en met een bakje koffie ook daar de situatie doorgesproken. Met een zak post, de andere is vanmorgen al door de NRO opgehaald, gaan we weer huiswaarts. Met behulp van de navigatie rijden we weer terug, echter bij een dorpje worden we staande gehouden door de IDF. Waar wij naar toe gaan? Naar Jeruzalem, dan moesten we maar niet hier langs rijden want na het "rode bord" wordt het gevaarlijk. We hebben ze maar niet verteld dat wij ook in zo'n "rode bord" gebied wonen, Ramallah. Eenmaal thuis de post uitgepakt, DANK AAN ALLE AFZENDERS, en de post administratie bijgewerkt.

Dinsdag 111114
Een bijzondere dag, de gedenkdag dat het 10 jaar geleden is dat Arafat is overleden. Na het ontbijt naar het BST. Daar eerst gesproken met de nieuwe Engelse collega's Jody en Mitch, beoogde instructeurs voor de POA. Na een "inwerkperiode" hebben ze nog wel wat onbeantwoorde vragen... Daarna naar de CTA, daar is het rustig en tegen 1200 is iedereen vertrokken, en worden ook wij verzocht het pand te verlaten. Wanneer Wim terug is uit Jericho bezoeken we Abbet de kapper. Daarna boodschappen gedaan voor het bezoek van vanavond, we eten met de hele club inclusief de kinderen van Bert gezellig hier. Ook nu weer de laptop aangesloten op de TV voor de nodige tekenfilms. Het was weer een gezellige boel.

Woensdag 121114
Na het ontbijt naar de BST voor de wekelijkse bijeenkomst, normaliter op donderdag. Na afloop van de vergadering nog na staan praten, daarna naar de CTA. Daar is komst van de nieuwe schoonmaker direct zichtbaar, een echte vakman. Zo schoon is het afgelopen 4 maanden nog niet geweest. Het attenderen van de leidinggevende op de aanwezigheid van muizen hebben de procedures mogelijk wat versneld. Onze werkdag sluiten we rond de klok van 1500. Thuisgekomen nog wat gesport en voorbereidingen getroffen voor volgende week.

Donderdag 131114
Na het ontbijt maken we ons klaar om naar Jeruzalem af te reizen. In de ochtend hebben we bij USSC op het consulaat een presentatie van de UNOCHA (United Nations Office for the Coordination of Humantarian Affairs). Een indrukwekkende presentatie over hoe het een en ander hier in de regio de afgelopen jaren heeft plaatsgevonden, een soort van trend analyse op velerlei vlakken. (Voor de geïnteresseerden www.ochaopt.org) Na de presentatie een bezoek gebracht aan Yad Vashem, het nationale instituut ter nagedachtenis van de slachtoffers en helden van de holocaust. Al met al een dag vol met impressies. Vermoeid ga ik vroeg naar bed.

Vrijdag 141114
Weekend. Vroeg opgestaan voor in tour door de Negevwoestijn. Via de 60 en 40 zakken we naar onze eerste stop, Shivta. De stad werd in 1e of 2e eeuw voor Christus gesticht als Sobota, daar d overblijfselen van bezocht. Onze tweede stop is het woestijn huis van Ben Gurion, hier verbleef hij vaak. Een zeer rustige omgeving waar de stilte bijna zeer doet aan je oren. Derde stop is de Tuingraf van Ben Gurion, met uitzicht over de rivier de Zin. De volgende stop is Mitzpe Ramon waar we de grootste vulkkaankrater van Israël hebben mogen bekijken. Van daaruit gaan we weer richting huis, onderweg stoppen we nog in Jeruzalem om Bert en familie te bezoeken ter gelegenheid van de verjaardag van zijn vrouw.

Zaterdag 151114
Uitgeslapen, na het ontbijt boodschappen gedaan. We hebben besloten om er vandaag een rustige dag van te maken. Na de koffie vertrekken we naar de Dode zee voor een relaxmiddag. Bij een graadje of 27 genieten we van het weer, het water en het uitzicht. Thuisgekomen skypen met meiden, daarna vroeg naar bed.