Week 20 - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Alex - WaarBenJij.nu Week 20 - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Alex - WaarBenJij.nu

Week 20

Door: Alex

Blijf op de hoogte en volg Alex

23 November 2014 | Israel, Jeruzalem

Week 20

Zondag 161114
Om 0045 opgestaan om af te reizen naar Tel Aviv, het vliegveld Ben Gurion, om daar onze toekomstige opvolgers op te halen. Zij komen eveneens voor een werkbezoek van enkele dagen naar Ramallah. Met een uur vertraging komen ze in Israël aan, en na een autorit van krap een uur komen we aan in Gemzo Suites. Tegen 0500 lig ik weer op bed. Om 1000 ontbijten we gedrieën. Na het ontbijt rijden we naar Jericho om het CTI te bezoeken alwaar we door Wim worden ontvangen. Na een korte rondleiding en een vriendelijke ontmoeting met Colonel Basam vervolgen we onze weg en bezoeken we enkele markante punten rondom Jericho. In Jericho hebben we onze verlate lunch/vervroegde avondmaaltijd. Eenmaal weer thuis in de Gemzo Suites bespreken we de eerste indrukken en de te verrichten werkzaamheden.

Maandag 171114
Mijn verjaardag "in den vreemde", nog voor het ontbijt skype ik met mijn meiden. Na het ontbijt melden we ons bij het BST, daar is iedereen uitgevlogen vanwege een workshop op het CTI. Eenmaal op de CTA maken we kennis met diverse Palestijnse collega's, praat ik mijn opvolger bij ten aanzien van de werkzaamheden. Goed om te zien dat de cursussen sinds gisteren weer zijn opgestart, een hoop vrolijke gezichten van de instructeurs. Hebben onze vragen naar het uitblijven van deze cursussen toch effect gehad. Tegen 1300 gaan we naar buiten en maken we een wandeling door de buurt en doen we nog even boodschappen. Thuisgekomen lunchen we wat, daarna andere werkzaamheden zoals de post doorgesproken. Wanneer Wim en zijn opvolger ook weer terug zijn, drinken we wat ter gelegenheid van mijn verjaardag. In de avond gaan we eten in Ramallah bij Syndjuan.

Dinsdag 181114
Als we ontbeten hebben melden we ons bij het BST, daar maken onze opvolgers kennis met de aanwezige Engelse collega's. Eenmaal op de CTA geeft Paul ons een rondleiding en praat hij ons bij over het wel en wee van de CTA. Tegen 1000 verlaten we het pand om af te reizen naar Jeruzalem, daar hebben we bij het USSC een afspraak met onze SNR Bert. Vanwege de gebeurtenissen deze morgen in Jeruzalem, en het feit dat daardoor checkpoints waren afgesloten, zijn we toch nog op tijd voor onze afspraak. Na deze ontmoeting maken we een tour door Jeruzalem en bezoeken we enkele toeristische plaatsen. Iets na 1700 melden we ons bij Johan voor onze wekelijkse bijeenkomst. Een mooie gelegenheid voor onze opvolgers om de overige Nederlanders te ontmoeten en van hen te horen hoe zij het hier ervaren. Vandaag eten we in de Armeense wijk bij het restaurant Bulghourji.

Woensdag 191114
Na het ontbijt naar de BST. Daar hebben we met onze opvolgers een afspraak bij de Brigadier voor een kennismakingsgesprek. Na het gesprek gaan we naar de CTA. Daar bespreken we met Paul de werkzaamheden, en wachten we op de komst van Jason voor onze wekelijks BLOC overleg. Helaas kan Jason niet komen, naar later blijkt. Samen met mijn opvolger wonen we een gedeelte van de "Train the trainer" cursus bij, we zijn erg onder de indruk van het niveau. Tegen 1300 gaan we naar huis, daar lunchen we eerst waarna we de digitale kant van de werkzaamheden bespreken. In de avond eten we als afscheid, met uitzicht over de stad, bij Anker Suites.

Donderdag 201114
Vroeg in de morgen heeft Wim de werkbezoekers weggebracht naar Ben Gurion. Na het ontbijt vertrek ik naar de CTA, daar is het erg rustig. De instructeurs hebben hun "benzine" dag opgenomen, na 4 dagen cursus. Ook de leiding is er niet. In de middag lunchen we met de assistent defensie attaché, hij heeft de post meegebracht. Na de lunch de post uitgepakt, OOK NU WEER DANK AAN DE AFZENDERS, en de postadministratie bijgewerkt. Daarna gesport. In de avond mijn "defensie" mail bijgewerkt.

Vrijdag 21114
Bijna weekend. Na het ontbijt gaan we naar Jeruzalem, nog voor de vergadering met de Nederlanders bezoeken we de Heilige Graftuin. Aansluitend dus de vergadering met de Nederlanders om de komst van onze opvolgers, straks 5 in totaal, goed voor te bereiden. Na een korte lunch in de stad, een USSC presentatie over Programma Management. Aansluitend aan deze vergadering onze wekelijkse vergadering met het BST. Opweg naar huis is de lucht helemaal betrokken, het kan ieder moment gaan regenen. Ook het zicht is door de laag hangende bewolking beperkt, het gaat er toch echt van komen. Wanneer we de winkel uitkomen regent het net, eenmaal thuis barst het weer los. Door de mist/regen zijn de achterburen niet meer zichtbaar. In de avond de administratie bijgewerkt.

Zaterdag 221114
Iet wat uitgeslapen, na het ontbijt vertrekken we naar Jeruzalem voor een bezoek aan The Israel Museum. Een museum met de Dode Zee rollen, een variëteit aan bijbels, oude meesters en hedendaagse moderne kunst. Thuisgekomen de strijk weggewerkt en daarna bereiden we ons voor op de avond. Tegen 1730 vertrekken we naar Johan om daar te verzamelen om naar de 239th Marine Corps Birthday in het Waldorf Astoria Hotel in Jeruzalem te gaan. Een gala diner ter gelegenheid van de verjaardag van het MC. Een gezellige avond met USSC collega's en genodigden.

• 23 November 2014 - 19:02

Bytheway 2:

Wederom weer leuk om te lezen en mooie foto's. Was de taart lekker??

xxx

• 24 November 2014 - 08:07

Raymond (SBZ):

Hoi Alex,

en goedemorgen - het is top te lezen dat je opvolgers er al zijn. Dat betekent dat je binnenkort weer thuis zult zijn!

Die heilige graftuin moeten ze ook eens opruimen zeg, wat een oud zootje ;-)

(en op de vraag: "was de taart lekker?"....jou kennende zul je de guns wel opgesnoept hebben :-).

Stay safe, en geniet van alles wat binnen de mogelijkheden ligt: vaak kom je daar niet :-)

Rgds - Raymond

• 28 November 2014 - 14:26

Baantjer-Beaver:

Hoi Alex,

Hmmm, toch jammer want jouw traktatie heb ik toch ergens gemist. ;-) Tja, post op tijd (op jouw verjaardag) bij jou krijgen is een hele uitdaging ofwel niet mogelijk dus. Gelukkig heb je alles goed ontvangen. Ben jij straks de reisleider voor jouw gezin? Je hebt ondertussen al veel gezien. Leuk hoor!!

Fijn weekend.