Week 21 - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Alex - WaarBenJij.nu Week 21 - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Alex - WaarBenJij.nu

Week 21

Door: Alex

Blijf op de hoogte en volg Alex

30 November 2014 | Israel, Jeruzalem

ALLE (AF)ZENDERS BEDANKT VOOR DE POST/POSTPAKKETJES EN DE MAILTJES.

Maandag241114
Opgestaan, Wim is al vertrokken naar Jericho. Eenmaal op BST is daar alleen Amin aanwezig, ik denk dat de rest nog aan het bijkomen is van de gezellige avond gisteren, "s'avonds een vent, s'morgens een vent" staat waarschijnlijk niet in het Engelse woordenboek. Samen met Paul, naar de CTA. Daar enkele lesuren van de cursus Train the trainer bijgewoond, daarnaast gewerkt aan cursusmateriaal. Wanneer we om 1500 naar huis gaan is het erg bewolkt, een lichte motregen het weer gaat nu echt veranderen. Het wordt zowaar tijd voor een jas, een blouse met opgerolde mouwen behoort jammer genoeg -voor nu- tot de verleden tijd. In de avond (administratieve)voorbereidingen getroffen voor de komst van onze opvolgers, en daarmee ons vertrek in januari.

Dinsdag 251114
Na het ontbijt naar het BST. Daar gesproken met Tony, hij is net terug van verlof in de UK. Daarna naar de CTA voor maar een kort verblijf, om 1030 meld ik mij weer bij het BST om af te reizen naar Jeruzalem voor een "Hail and Farewell" lunch van USSC. We verwelkomen onze 3 nieuwe Engelse collega's, zijn er nu 2 maanden, en nemen afscheid van 3 collega's waaronder onze Nederlandse collega Johan. Na deze uitgebreide lunch rijd ik met Wim naar de CTI in Jericho om daar nog iets af te geven. Onderweg naar huis is het beginnen te regenen. s'Avonds de werkzaamheden van gisteren voortgezet. Vanavond geen wekelijks eten, deze hebben we verplaatst naar donderdagavond.

Woensdag 261114
Wanneer ik opsta regent het nog altijd, ook de wind is nog niet gaan liggen. Kortom, ook hier heeft de herfst zijn intrede gedaan. Als ik bij het BST aan kom, is Paul in gesprek met Amin, onze "bestelling" van een grote waterkoker (20 liter) voor de CTA is binnen. Wanneer er cursussen draaien hadden we wat logistieke problemen ten aanzien van warm/gekookt water voor koffie en thee. Met de auto naar de CTA, in verband met de waterkoker uiteraard, maar wel zo fijn met dit onstuimige weer. Na een vertaling van de gebruiksaanwijzing en bruikleenbewijs, wordt de permanente tijdelijke bruikleen van de waterkoker met grote dankbaarheid in ontvangst genomen. Iets na 1500 naar huis, Wim is naar Ben Gurion om zijn familie op te halen. Tegen 1900 zijn ze er.

Donderdag 271114
Na het ontbijt naar het BST. Voordat we -met de auto- vertrekken naar de CTA spreken met Tony, het is vandaag D-day voor de Palestijnse Officiers Academie. Volgen vandaag de verlossende antwoorden? Op de CTA is het rustig, qua bezetting. Het slechte weer heeft ook op het gebouw zijn effect. In de kantine komt het water inmiddels door het plafond heen. Voor het eerst heb ik kennis gemaakt met lampen in een plafond welke ook fungeren als een soort van sprinkler. Gevolg, halverwege de ochtend kortsluiting, gelukkig kortstondig. Tegen 1300 gaan we terug naar het BST, de vochtige omstandigheden op het kantoor nodigen niet echt uit om langer te blijven. Op het BST praat Tony ons bij, helaas nog altijd niet de gewenste antwoorden. Thuis gekomen de postverzending klaargemaakt. Aan het einde van de middag arriveren Wim en familie, en de eerste collega's voor onze wekelijkse bijeenkomt. s'Avonds hebben een huis vol om chinees, en friet voor de kinderen, te eten. Het was weer gezellig.

Vrijdag 281114
Opgestaan; het regent niet meer, zelfs de zon is weer terug van zijn kortstondige afwezigheid. Weekend, nou ja. Na het ontbijt reis ik af richting Ben Gurion om daar op zoek te gaan naar het TNT kantoor op het nabijgelegen industrieterrein. Wordt dit de oplossing voor onze post problematiek? Vanuit Ben Gurion naar de stad Tel Aviv voor een bezoek aan ZM Ambassade om de post op te halen en weg te brengen. Van daaruit weer terug, bij de checkpoint Qalandia is het inmiddels wat minder vriendelijk geworden. Brandende autobanden beletten bestuurders gebruik te maken van een gedeelte van de weg, hierdoor is het aan de andere kant -daar waar ik rij- wat drukker dan normaal. Eenmaal de drukte en de zwarte rook voorbij rijdt alles weer door. Onderweg even gestopt bij de kapper, slechts een wachtende voor me. Thuis gekomen de post uitgepakt en de daarbij horende administratie bijgewerkt. Tegen het einde van de middag zijn Wim en familie ook weer terug van hun tour door het noordelijke gedeelte van Israël. s'Avonds eten we bij restaurant Fuego.

Zaterdag 291114
Na het ontbijt gaan we met de gasten naar Jeruzalem, waar we diverse bezienswaardigheden bezoeken. Van de Olijfberg tot en met de tombe van David, in een korte tijd weer veel gezien. Altijd weer verwonderlijk hoe druk, of juist niet druk, het op de verschillende plaatsen kan zijn. Soms sta je tussen hele busladingen en soms ben je er met eigen gezelschap. Ook vandaag weer een mooie dag, ook qua weer met een krappe 20 graden ...

• 01 December 2014 - 10:54

Bytheway From Woodstreet:

Jouw Nederlands wordt ook met sprongen beter!! :-) Permanente tijdelijke bruikleen :-) Fijn dat het wat afgekoeld is! Dat is het hier ook..... De nachtvorst is zich aan het opdringen. Grtz!!!!

• 01 December 2014 - 20:46

Bytheway 2:

Hey maatje, ja je ziet wel weer wie van de familie tijd heeft om op het werk jou verslag te lezen!! Ik in ieder geval niet!!
    Spannend allemaal...
    Groetjes en een knuffel van ons,

• 02 December 2014 - 09:51

Baantjer-Beaver:

Hoi Alex,

Blijkbaar is het daar allemaal wat minder spannend als je er 'in' zit want de normale dingen gaan gewoon door en het (familie)bezoek blijft komen. Gelukkig maar. Maar wat is er met de cursisten gebeurd? Of is de cursus tijdelijk definitief (;-)) stopgezet vanwege de regen? Heel veel plezier op Sinterklaasavond!! Dan mag je eindelijk de pakjes uitpakken.