Week 22 - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Alex - WaarBenJij.nu Week 22 - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Alex - WaarBenJij.nu

Week 22

Door: Alex

Blijf op de hoogte en volg Alex

08 December 2014 | Israel, Jeruzalem

Zondag 301114
Opgestaan/ontbijt, de rest maakt zich klaar voor een kort verblijf in Eilat, ik meld mij bij het BST. Op de CTA is de cursus nog gaande, de laatste week is ingegaan. In projectteams wordt er gewerkt aan een opdracht, er wordt goed naar elkaar geluisterd en samengewerkt. Van mijn collega Bart kreeg ik mailtje over een Nederlands programma De Muur, uitgezonden afgelopen vrijdag (281114). Bij thuiskomst via uitzending gemist bekeken, een aanrader geeft een goed beeld van hoe het er hier aan toe gaat, daarna nog wat gesport. In de avond geskypt met het thuisfront, daar was het een gezellige boel. Vooruitlopend op Sinterklaas een samenkomst van mijn schoonfamilie. Onderwijl de glasgordijnen van het appartement gewassen, geen overbodige luxe...

Maandag 011214
Na het ontbijt meld ik mij het BST. Wanneer Paul er is overhandigen we Tony de uitgewerkte Command Tasks, of te wel de leiderschap vaardigheid opdrachten voor de POA. Mocht de POA om wat voor reden verdere vertraging oplopen, dan kunnen deze opdrachten als afzonderlijke cursus worden gebruikt. Op de CTA de laatste lesdag voor de cursisten, morgen examendag. Wederom goede presentaties, goed gebruikmakend van het lesplan en de ROPES methode die ze is aangeleerd. Thuisgekomen eerst boodschappen gedaan, daarna weer gesport. In de avond maak ik de pakketjes voor Bert verzendklaar.

Dinsdag 021214
Van het BST naar de CTA, daar is het examen inmiddels aan de gang. Naast de theoretische kennis wordt men ook beoordeelt op de presentaties. Na het examen volgt dan ook het evaluatiegesprek met een van de instructeurs. Wanneer alle gesprekken hebben plaatsgevonden, is daar de certificaat/diploma uitreiking, echter zonder diploma's. Door een technisch dan wel logistiek probleem, zou ook zo maar aan de planning hebben kunnen liggen, worden deze nagestuurd. Een deel van de groep zien we over een week terug voor de cursus Curriculum Development. Een cursus waarin ze wordt geleerd lesmateriaal samen te stellen. Na de groepsfoto gaat iedereen weer huiswaarts. Iets na 1500 gaan ook wij naar huis. De Nederlandse wekelijkse bijeenkomst is deze week in Jeruzalem, we verzamelen om 1700 bij Bart om daarna een broodje te gaan eten bij hem in de buurt.

Woensdag 031214
Op het BST bespreken we onze POA bijdrage, de Command Tasks. We spreken af om daar morgen in een klein verband wat langer bij stil te staan, dit om te bezien waar dit in de totale opleiding het beste past en of wij niets zijn vergeten of over het hoofd hebben gezien. Op de CTA is het rustig de instructeurs zijn er niet, hebben "prestatieverlof" naar het schijnt. Tegen 1415 komt de schoonmaker Jasser vragen of ook wij naar huis kunnen, dan kan hij namelijk afsluiten. Komt goed uit, kan ik mijn was wegwerken voordat Wim en familie weer terug is. Aan het einde van de middag zijn zij weer terug, ze hebben het goed gehad. Om hun laatste avondmaal iets te veraangenamen nemen we ze mee naar een restaurant. Eenmaal weer thuis leggen we nog een kaartje.

Donderdag 041214
Bij het ontbijt neem ik afscheid van de gasten. Van het BST naar de CTA. Daar uitvoerig gesproken met Osama over de cursus, de toekomst van CTA en dan met name over de PR die hij moet doen, als ook het oplopen van een jaarplanning voor 2015. Tegen 1300 gaan we huiswaarts, in de middag de vergadering over de POA Command Tasks, daarop gevolgd door de wekelijkse BST vergadering. Deze afgesloten met het, namens Sinterklaas, uitdelen van ingepakte chocoladeletters. Uiteraard eerst moeten uitleggen hoe het verhaal in elkaar steekt, maar gelukkig is de link tussen onze Sinterklaas en de voor hun bekende Santa snel gelegd.

Vrijdag 051214
Wederom het begin van een semi-weekend. We starten de dag met een bezoek aan de Tunnels van Jeruzalem. Deze gaan op een diepte van enkele tientallen meters langs de Western Wall, of te wel de klaagmuur. In een ietwat gekleurd verhaal krijg je de historie te horen, buiten dat is het indrukwekkend om op deze diepte de fundamenten te zien en hoe groot deze stenen zijn. Op het laagste punt bevind je je weer op het straatniveau van 2000 jaar geleden. Na de lunch melden we ons bij de USSC voor het Professional Development programma, een presentatie over de Zesdaagse Oorlog in het kader van de Battle Field Tour van a.s. zondag. Na afloop van de presentatie brengen we een bezoek aan Bert en familie, voor een heerlijk sinterklaasavond met zijn kinderen. Na het helpen bij het in elkaar zetten van de garage en de paardenstal keren we weer huiswaarts. Thuisgekomen wacht ons nog het ongeopende postpakket en de pakjes van mijn collega's. ALLEMAAL HEEL ERG BEDANKT !! Ook hier ouderwets gezellig.

Zaterdag 061214
Ook vandaag geen tijd om lang uit te slapen. Na het ontbijt vertrekken voor een hike in Ein Gedie, een wandeling van ruim twee uur langs watervallen en een gedeelte door de bergen. Prachtige natuur en vergezichten, tegen het eind van de wandeling komen we 2 Canadese collega's tegen. Wat is de wereld toch klein. Aan het eind van de middag melden we ons bij onze Duitse collega Carsten, welke ons heeft uitgenodigd voor de Christmas Market, lees het inluiden van de komst van kerst onder het genot van een hapje en een drankje. Met een groot aantal van onze Engelse collega's, wat Canadezen en door Carsten uitgenodigde Duitsers, hebben we een gezellige avond.

• 09 December 2014 - 19:57

Bytheway 2:

Goed bezig met het wassen van de gordijnen, ja dat krijg je als je met z'n tweetjes veel rookt! Ha ha.
    Fijn vooruitzicht dat ze schoon zijn....
    ja ook hier was het gezellig met Sinterklaas. En als de familie bij elkaar is, de whiskey, wijn en het bier rijkelijk vloeit dan is het een gezellige drukte!! Met heel veel groetjes van je schoonzus en zwagers.
    Bij opa en oma was het ook zeer gezellig. Volgend jaar doen we het gewoon dunnetjes over.

XXX

• 11 December 2014 - 08:49

Baantjer-Beaver:

Hoi Alex,

Euh, kan ik jou een keer inhuren voor thuis? Een man die op eigen initiatief de glasgordijnen wast.........dat heb ik nog nooit meegemaakt. ;-) Goed dat deze cursistengroep gemotiveerd was en het geleerde ter harte neemt. Kwam je onder de grond ook nog wat klaagbriefjes tegen van 2000 jaar geleden? Mooie omgeving zit je toch als ik het zo lees, wandelen langs watervallen. Dat kan wellicht vanavond hier ook want het gaat veel regenen. Geniet er nog even van daar. Doei