Week 23 - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Alex - WaarBenJij.nu Week 23 - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Alex - WaarBenJij.nu

Week 23

Door: Alex

Blijf op de hoogte en volg Alex

14 December 2014 | Israel, Jeruzalem

Zondag 071214
Opgestaan en na het ontbijt vertrekken om 0900 naar Jeruzalem voor onze Battle Field Tour over de Zesdaagse Oorlog. Het bezoek aan Ammunition Hill is in verband met de Sabbat, op zaterdag, een dag verplaatst. Met de kennis opgedaan tijdens de presentatie van vrijdag, bekijken we een film over deze oorlog, en staan we met name stil bij de slag om Ammunition Hill. Een Jordaans munitiedepot, gelegen op een heuvel, welke in een tijdsbestek van 12 uur werd ingenomen. Na het bezoek brengen we collega Bart naar huis, en stoppen onderweg nog even voor een lunch. Bij thuiskomst boodschappen gedaan en de maandelijkse administratieve handelingen, als verslagen en declaraties, verricht.

Maandag 081214
Na het bezoek aan het BST te doen gebruikelijk naar de CTA. Daar is rustig, een deel van de instructeurs zijn naar Jericho om op locatie de verkorte cursus van Train the Trainer te geven. Samen met Paul hebben we een gesprek met Osama, we proberen hem te bewegen een jaarplanning voor de CTA voor het komende jaar op te stellen, zonder dat wij dat voor hem gaan doen. Even afwachten dus. Iets na 1500 verlaten we het pand, thuis gekomen eerst wat gedronken daarna gesport. In de avond gewerkt aan de komst van onze opvolgers.

Dinsdag 091214
Van het BST naar de CTA, zonder Paul hij is naar Jericho om Train the Trainer bij te wonen, donderdag is het mijn beurt. Tegen 1230 verlaat ik de CTA, na de lunch vertrekken Wim en ik naar Airport City, nabij het vliegveld Ben Gurion, voor een bezoek aan het TNT kantoor om onze eerste zending via de nieuwe route in ontvangst te nemen. Het duurt even voor het betreffende postzending is gevonden, mede door ons. Wij zeiden dat het een groene zak moest zijn, dat klopte ook wel, alleen zat deze nu in een doos... Met hulp vanuit Nederland, voor de juiste gegevens, toch nog gevonden. Aansluitend weer naar huis waar de post, met bijbehorende administratie, wordt verwerkt. Aan het eind van de middag arriveert de eerste college voor de Nederlandse wekelijkse bijeenkomst, maar ook voor hulp om zijn administratie op orde te brengen. Eten doen we deze keer bij Level 5, een restaurant gelegen op, jawel, de vijfde etage met uitzicht over de stad.

Woensdag 101214
Na het ontbijt meld ik mij bij het BST, om daarna weer naar huis te gaan. Om 1000 vertrekken we voor de diploma uitreiking van de 16e Intermediate Leaderships Course, de cursus welke mede door Wim wordt begeleid. Na een mooie ceremonie in de aanwezigheid van diverse hoogwaardigheidsbekleders, en een korte receptie keer ik samen met mij Engelse collega's weer terug naar Ramallah. Na me omgekleed te hebben melden we ons op de CTA, daar vernemen we het nieuws over de dood van de Palestijnse minister. Bij thuiskomst tank ik voor de zekerheid eerst nog even mijn auto af, daarna nog gesport.

Donderdag 111214
Om 0800 meld ik mij bij de CTA om mee af te reizen naar Jericho, voor de verkorte opleiding op locatie van Train the Trainer. Na een les en een presentatie is het tijd voor het schriftelijke examen, ik reis samen met mijn tolk weer af naar Ramallah. Aangekomen op de CTA is het er rustig, alles te maken met de uitvaart van de Minister welke gisteren is overleden. Vanwege de verwachtte onlusten en stakingen gedurende de 3 dagen rouw, keer ik tegen 1400 huiswaarts om samen met Wim nog snel wat boodschappen te doen. Om 1630 hebben we onze wekelijkse BST bijeenkomst, aansluitend hebben we bij Ankar Suites een BST diner ter verwelkoming van een nieuwe Engelse collega.

Vrijdag 121214
Weekend, maar toch vroeg op. Om 0700 zitten we in de auto voor een trip naar het Noordwesten, richting de grens met Libanon. Een mooie trip waarbij we stoppen bij de grensovergang Rosh Hanikra, tot hier en niet verder. Alexander de Grote liet hier een tunnel graven voor zijn troepen. Hier bevinden zich grotten in de rosten uitgesleten door de zee. Met de steilste kabelbaan ter wereld bereiken we al afdalend de grotten. Wat een prachtig gezicht, en wat een helder water. Ook op deze plaats de door de Engelsen aangelegde spoorwegtunnel op het traject Beiroet-Haifa-Cairo, tijdens de Onafhankelijkheidsoorlog gedeeltelijk opgeblazen. De weg vervolgend proberen we een glimp op te vangen van Libanon, maar zodra je deze maar zou kunnen zijn dwaalt de weg weer af, of is het gebied niet toegankelijk vanwege militaire doeleinden. Aan het einde van de middag zijn we veilig en wel weer thuis.

Zaterdag 131214
Ook vandaag vroeg opgestaan. Om 0900 vertrekken we naar Nablus. De stad hebben we al meerdere keren doorkruist maar nog nooit echt bezocht. Het is een gezellige boel, vele straatjes en steegjes met diverse markten. We bezoeken de bron van Jakob in Grieks-orthodoxe kerk, en tot slot bezoeken we de tombe van Jozef, de zoon van Jakob en Rachel. Iets na het middaguur zakken we af naar de Dode Zee om bij een graadje of 24 van de zon en het uitzicht te genieten. Busladingen Afrikanen, Chilenen en Chinezen brengen een bezoek aan deze plaats. Tegen 1630 keren we huiswaarts om vervolgens Ramallah nog te bezoeken.

• 14 December 2014 - 19:57

Bytheway 2:

Weer een drukke week lees ik wel! En dan deze week nog veel poetsen....
    xxx

• 14 December 2014 - 19:58

Bytheway3:

zo te lezen heb je weer veel mooie dingen gezien! xxx tot de volgende keer papa!!

• 14 December 2014 - 20:00

Bytheway4:

Papa het zijn weer leuke foto's en mooie verslagen.
    xxx Bytheway4

• 15 December 2014 - 18:07

Christ:

Hoi Alex ziet er allemaal goed uit. Hier gaat het zijn gangetje zijn al aan het aftellen hoop dat jullie daar een fijne kerst en een goed nieuwjaar hebben. Zien je dan spoedig groetjes van Christ en Diny .

• 18 December 2014 - 14:43

Baantjer-Beaver:

Succes met de laatste loodjes. Alvast veel plezier met de meiden!!

Trouwens, vandaag is de laatste dag van Nan. Nou gaat die weer weg.

Doei

• 24 December 2014 - 10:57

Rob Biemans:

Alex,

Een interessante uitzending vanaf dag 1 tot en met de laatste dag. We zijn hier nog bezig met de MR voor het laatste kwartaal en pluggen daarna met z'n allen uit tot 5 januari. Voor nu wens ik je fijne kerstdagen en een gelukkig en gezond 2015.