Week 25 - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Alex - WaarBenJij.nu Week 25 - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Alex - WaarBenJij.nu

Week 25

Door: Alex

Blijf op de hoogte en volg Alex

27 December 2014 | Israel, Jeruzalem

Zondag 211214
De eerste dag, een bezoek aan Jeruzalem. We starten bij De Olijfberg waar we toevallig Dennis en Ria met gasten treffen. Vervolgens de Tuin van Getsemane en de bijbehorende kerk, daarna de Maria Magdalena grot onder aan de berg. Daarna de Mariakerk, deze is nog niet open dus lunchen we eerst wat, en tot slot de Tombe van Koning David. Thuisgekomen is Bart er ook, hij eet vanavond gezellig mee in de Sky bar van Ankar Suites.

Maandag 221214
Wederom Jeruzalem op het programma, de auto bij Johan geparkeerd. Via Mamilla naar de Jaffapoort voor een wandeling over de muur van de Jaffapoort naar de Damascuspoort. Van daar uit naar de Graftuin, deze is helaas tussen de middag gesloten. Terug de stad in, geluncht bij "de Rus", daarna bezoek gebracht aan de Heilige Graf Kerk. Buiten gekomen is het gaan regenen, we besluiten het bezoek aan de Graftuin te verplaatsen naar een andere dag. Terug naar de auto, terug naar huis.

Dinsdag 231214
Vroeg opgestaan, vandaag het Meer van Galiliea. Net voor het meer gestopt om wat te drinken bij Cafe Cafe. Daarna door voor de Kerk van de Zaligsprekingen, vervolgens de Tagbe kerk. Deze is helaas gesloten in verband met de aankomende kerst, de kerk wordt versierd. Door naar Kapernaum, daar de Peteruskerk onder aan het meer bezocht. Onze weg vervolgd door de bergen richting het oosten (Golan), van waaruit we zicht hebben op Syrië, en een prachtig zicht op het meer van Galilea. Langs de grens met Jordanië, over de snelweg 90, zakken we af naar het zuiden om weer naar huis te gaan.

Woensdag 241214
Voor vandaag Betlehem. We, als in USSC collega's met familie, worden ontvangen bij Palestijnse collega. Met busjes van de PASF worden we naar centrum van Betlehem gebracht, daar bekijken we optocht/processie. Tegen 1300 gaan we met dezelfde busjes naar het Sheppards Fields restaurant, daar lunchen we uitgebreid met het gehele gezelschap. Na de lunch bezoeken we de grotten en de kapel op de Sheppards Fields. De rest van de middag en avond verblijven we op het grote plein van Betlehem waar President Abbas door Anouk wordt gespot als een van de gasten voor de nachtmis. Tegen 2100 keren we huiswaarts.

Donderdag 251214
Kerstdag. De dag gestart met het doen van boodschappen voor het kerstontbijt. Na het ontbijt staat Jericho en omgeving op het programma. Via de Allon route rijden we richting Jericho. De eerste stop, voor een foto, maken we bij het markeerpunt van het zeeniveau. Daarna dalen we alleen nog maar af voor onze tweede stop bij de Doopplaats in de Jordaan op ruim -410 meter. Daarna heerlijk buiten geluncht bij restaurant Lemon, met Opa en oma gebeld. Na de lunch brengen we een bezoek aan de Berg van de verleiding, met de kabelbaan naar boven om vervolgens voor een gesloten kloosterpoort te staan. We mogen toch nog even naar binnen, Nederland ligt toch wel heel ver weg om nog een keer terug te komen. Ook nu weer indrukwekkend. Eenmaal beneden brengen we een bezoek aan de Sultan's Spring waar we hartelijk worden ontvangen en tekst en uitleg krijgen. Op weg naar de auto botsen we haast tegen een tros bananen, voor schrik mogen we er een hebben. Het avondeten bij restaurant Fuego.

Vrijdag 261214
Na het ontbijt brengen we een bezoek aan de Graftuin in Jeruzalem, daarna vervolgen we onze weg voor een bezoek aan de Geboorte Kerk en de Melkgrot in Betlehem. Aan het eind van de middag gaan we weer naar huis, daar verwelkomen we Maud, Els en Jan-Geert. In de avond eten we met z'n allen bij restaurant Za'rour.

Zaterdag 271214
Vroeg weg voor een bezoek aan Masada, de ruïne van het fort van Herodes. We gaan met de kabelbaan heen, maar lopend terug! Daar hadden de korte beentjes geen problemen mee. Als "beloning" zakken we nog iets af naar het zuiden om de Dode Zee bij Neve Sophar te bezoeken. Het drijven in deze zee is een ervaring op zich. Tegen vieren wanneer we naar huis gaan heeft de lokale ambtenaar het kleedhok als schoongemaakt en afgesloten, aangezien ze ons daar toch niet kennen... Na een drankje vangen we de huisreis aan. Eenmaal thuis hebben de dames een heerlijke maaltijd gemaakt.

• 05 Januari 2015 - 21:26

Bytheway2:

Door het verslag lezend ben ik weer even terug bij jou!!

Een hele ervaring, prachtig land, vriendelijke mensen nu nog een fotoboek maken...