Week 26 - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Alex - WaarBenJij.nu Week 26 - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Alex - WaarBenJij.nu

Week 26

Door: Alex

Blijf op de hoogte en volg Alex

03 Januari 2015 | Israel, Jeruzalem

Zondag 281214
Na het ontbijt vertrekken we voor een bezoek aan Jaffo, de oude havenstad van waaruit Jonas vertrok. Na een wandeling door de stad stoppen we voor een bak koffie met iets erbij. De Belgische wafel en de Paplova die als desserts op het menu staan voldoen prima, echter is de Paplova niet meer voorradig. Wanneer de wafels er zijn, zijn we blij er maar twee besteld te hebben. Als je deze na een maaltijd nog als toetje naar binnen mag werken, heb je er een aardige kluif aan. We vervolgen onze wandeling, eenmaal weer bij de auto maken we nog een ritje langs de Middellandse Zee en door Tel-Aviv. Wanneer we weer thuis zijn doen we het makkelijk, we eten een broodje shawerma.

Maandag 291214
Als we opstaan is de rest al vertrokken. Na het ontbijt maken we ons klaar voor de wandeling in En Gedi. Na een autorit van iets meer dan een uur zijn we er, het is er druk. Tijdens de wandeling genieten we van de natuur, van het uitzicht en bouwen we dammen en dijken in de kreken die we passeren, we zijn tenslotte Nederlanders. Na een wandeling van ruim 3 uur zijn we weer bij het vertrekpunt. Na wat lekkers keren we weer huiswaarts. Onderweg langs de Dode Zee, over de 60, gestopt voor een foto van een markeerpunt van ruim 100 jaar geleden, waar het water van de Dode Zee toen stond. Je vraagt je dan toch echt af waar al dat water is gebleven. Thuis gekomen boodschappen gedaan voor het avondeten, als vanouds met z'n vieren.

Dinsdag 301214
Na het ontbijt vertrekken naar Nazareth voor een bezoek aan de Kerk van de Aankondiging, en de Kerk van Jozef. We lunchen in de stad en gaan bijtijds terug naar huis. Onderweg stoppen we nog in Bet She'an voor een kort bezoek aan de Romeinse opgraving. Eenmaal thuis is het andere reisgezelschap ook weer terug. Het wachten is op Bart met zijn gasten en Johan, met 12 man hebben we onze wekelijkse bijeenkomst.

Woensdag 311214
Oudjaarsdag; nog voordat iedereen wakker is, ben ik onderweg naar Tel Aviv voor het ophalen van de post. OOK NU WEER DANK AAN ALLE FAMILIE, VRIENDEN EN COLLEGA'S VOOR DE POST/KERST WENSEN. Thuisgekomen vertrekken we voor 'shop' activiteiten naar Ramallah stad. Na wat gedronken te hebben bij Star and Bucks wandelen we door de gezellige winkelstraatjes en doen we allerlei indrukken op van het Arabische leven. Na de gedane activiteiten in de stad nog even langs de supermarkt voor de laatste boodschappen voor de avond. Thuis gekomen is Wim en familie al thuis en zijn onze gasten Dennis er Ria er ook. We hebben een gezellige middag en avond, doen spelletjes, bekijken de conference van Youp via BVN en luiden het nieuwe jaar in met champagne maar zonder vuurwerk, toch vreemd. We bellen en appen met Nederland.

Donderdag 010115
Nieuwjaarsdag, eerst uitgeslapen. Vannacht heeft Wim zijn familie naar het vliegveld gebracht. Ontbeten, tegen 1200 vertrekken we naar Kibbutz Kalia voor de nieuwjaarsduik, zeg maar nieuwjaarsdrijf, in de Dode Zee. Bij 22 graden voelt het toch nog wat fris aan, de zon is niet helemaal aanwezig. Rond de klok van 1600 is het mooi geweest en keren we huiswaarts. De kant die wij op moeten is grauw en grijs, het gaat zowaar nog regenen ook. Thuisgekomen even het zout eraf gespoeld daarna het eten klaargemaakt, de kliekjes van gisteren opgewarmd en aangevuld.

Vrijdag 020115
Laatste dag. Na het ontbijt naar Jeruzalem voor de laatste cadeautjes, een voor de dames laatste wandeling over de Via Delarosa, een bakje koffie in het Austrian Hospice, een bezoek aan de Klaagmuur etc. Thuisgekomen de koffers ingepakt en het gewicht van de cadeautjes over de koffers goed verdeeld. Voor het avondeten hadden we restaurant in gedachten maar deze is helaas gesloten, maar geen nood we weten er nog meer te vinden. Voor de laatste avond eten we bij Restaurant Noor, prima restaurant waar we gezellig hebben zitten eten.

Zaterdag 030115
Vannacht heeft Wim onze opvolgers opgehaald, het einde is in zicht. Ook voor de dames, zij vertrekken in de middag huiswaarts. Na het ontbijt worden de laatste zaken ingepakt, en na nog wat gedronken te hebben is het om 1200 toch echt tijd om richting het vliegveld te gaan. Aangekomen, door de eerste veiligheidscontrole kunnen de dames inchecken en hun bagage kwijt. Alle koffers exact 20 Kg, goed gedaan, daarna drinken we nog wat en dan moeten ze toch echt door. We nemen afscheid in de wetenschap dat het niet meer lang duurt voordat ik thuis ben. Wanneer ik buiten kom, ontdek ik dat de dames waarschijnlijk ook de zon mee hebben ingepakt, het is donker en het regent. Onderweg naar huis is de regen alleen maar heviger geworden, water stroomt door Ramallah. Thuisgekomen is het stil, voor korte duur want daar zijn Wim en onze opvolgers, de HOTO (Hand Over Take Over) is begonnen. In de avond eten we bij Level 5, een goed begin is het halve werk niet waar. Rond de klok van 2300 een telefoontje van de dames, rijden al bij Eindhoven en alles is goed gegaan.

• 05 Januari 2015 - 21:29

Bytheway2:

Wat hebben we een heerlijke tijd samen gehad, maar als wij terug in NL zijn gaan wij ook aftellen!!
    Dankjewel!

• 09 Januari 2015 - 17:58

Christ Maas:

Hoi Alex, eerst nog even de beste wensen en een heel gezond en sportief 2015. Nog een paar dagen en dan zit het er op en kom je het hofje weer onveilig maken met die range rover van je. Is niet erg hoor we zijn weer blij dat je terug bent dus hou nog even vol. Groetjes van mij en Diny en tot volgende week.

• 10 Januari 2015 - 17:22

Bytheway4:

Hoi papa het zijn weer mooie verslagen.
    Tot over een paar dagen.
    Ik heb al vrij gekregen!
    Xxx Bytheway4