Week 03 - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Alex - WaarBenJij.nu Week 03 - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Alex - WaarBenJij.nu

Week 03

Blijf op de hoogte en volg Alex

25 Juli 2014 | Israel, Jeruzalem

ALLEN BEDANKT VOOR DE LEUKE REACTIES EN DE MAILTJES!

Zaterdag 190714
Uitgeslapen tot 0730 uur. Meerdere keren vannacht wakker geweest. Om 0800 uur opgestaan, gevolgd door het ochtend ritueel. Vandaag vertrekken mijn meiden voor een welverdiende vakantie. Na het ontbijt is Wim bij de receptie gaan vragen of er iemand naar de Wifi kan komen kijken. Ondertussen heb ik de koelkast schoongemaakt, van bijna Rob's "kansloos" naar weer goed bruikbaar. Ondertussen is Wifi weer aan de praat en heb ik, onder het genot van een kop koffie, mijn blog bijgewerkt. In de middag zijn Wim en ik naar het centrum van Ramallah gegaan op zoek naar de plaatselijke VVV. Na deze gevonden te hebben, met behulp van de kaarten gewandeld door het oudste gedeelte van Ramallah. Stamt nog uit de Ottomaanse tijd. Aansluitend gereden door het nieuwe gedeelte, daar waar een veelvoud aan overheidsinstellingen uit de grond worden gestampt. Onderweg naar huis het lokale vluchtelingenkamp gepasseerd. Thuis gekomen nog wat verkoeling gezocht in de achtertuin. Als diner had ik kip-kerrie met rijst klaargemaakt. Avond afgesloten met kop koffie en BVN.

Zondag 200714
Mijn eerste werkdag, bang om me eventueel te verslapen ben ik om 0600 voor de eerste keer wakker. Dan om 0735 word ik spontaan wakker, vreemd dat mijn wekker niet is afgegaan. Als ik mijn telefoon controleer blijkt dat mijn wekker onderscheid maakt tussen werkdagen en weekenden, laat ik nu in het weekend starten met werken en mijn wekker had ingesteld op maandag ... Opgestaan, gevolgd door het ochtend ritueel. De strandbezoekjes kennen zijn weerslag, ik begin ernstig te vervellen, als dat nog maar goed komt. Na het ontbijt om 0900 uur naar mijn werk gewandeld, binnen 10 minuten was ik er. Zowaar is het kantoor al open. Mijn Engelse collega Paul is er nog niet, gestart met het op- en inruimen van mijn nieuwe werkplek. Tegen 1130 arriveert Paul, hij heeft mij eveneens bijgepraat over het "wel en wee" op de CTA. Tegen 1430 is het einde werkdag, we verlaten als een van de laatsten het gebouw. Wandelend naar huis even langs de buurtsuper, onderweg praat Paul mij -vrij uit- verder bij. Collega's komen ter sprake, als ook de "does, and don'ts". Thuis gekomen eerst wat gedronken met Wim en met hem mijn eerste ervaringen gedeeld. Voor avondeten hebben we broccoli met gebakken aardappelen en een hamburger. Wanneer we BVN willen kijken blijkt de TV het op een voor ons onverklaarbare wijze niet te doen. Na wat gegoochel met kabels en instellingen door Wim doet hij weer. Ondertussen heb ik voorbereidingen getroffen voor mijn neventaak als postbode. Ook deze avond afgesloten met koffie, BVN en de diverse "what's appjes". Als we naar bed gaan, is het enkele straten verderop onrustig. Veel mensen op straat, politie die ze op afstand van de checkpoint houdt. Kleine relletjes, je zou haast denken dat de plaatselijke voetbalclub heeft verloren. Stenen en zichtbare molotovcocktails vliegen door de lucht ...

Maandag 210714
Slecht geslapen, ben om 0430 voor de eerste keer wakker. Op straat is het inmiddels rustig, ik hoor en zie er niets meer. Dan wakker geworden van de wekker, opgestaan etc. Om 0830 stond ik klaar voor vertrek, alleen geen Paul. Deze even gebeld, klein misverstand voor wat betreft de tijd. Hij verontschuldigt zich, hij had namelijk gezegd "half nine" of te wel een half na tien. Hij was even vergeten dat wij Nederlanders, als ook de Duitsers, daar iets anders mee bedoelen. Onderweg zien we de schade van gisteravond, zichtbaar veel losse stenen en uitgebrande autobanden. Aangekomen bij de CTA blijkt er een solidariteitsstaking vandaag plaats te vinden, een handje vol collega's zijn aanwezig maar zijn druk in conclaaf. Begrijpelijk na wat er de afgelopen dagen in Gaza allemaal heeft plaatsgevonden. In overleg keren we rond 1100 uur terug naar huis, om 1145 treffen we elkaar op het kantoor van het British Support Team (BST) tegenover ons appartement. Daar zaken doorgesproken. Thuis wat gegeten, aansluitend wat boodschappen gedaan, de winkel was ondanks de staking toch open. Een rondje door de stad gereden, daar waren wel meer winkels gesloten. Thuis gekomen wat gedronken en nog wat gewerkt. Om 1700 hadden we een vergadering bij het BST, daar gesproken met de Engelse collega's over de situatie van gisterenavond en wat te doen mocht de situatie verslechteren. Bij het weggaan werden we door Jack uitgenodigd om te komen eten, dat aanbod aanvaard meldden we ons rond 1845 bij hem. Na een drankje, eten we met zeven man een heerlijke spaghetti maaltijd. Tegen 2100 gaan we terug naar ons appartement om contact te kunnen hebben met het thuisfront. Met een kop koffie en BVN voor het laatste nieuws sluiten we deze dag af.

Dinsdag 220714
Ik overweeg nu toch echt om een keer te gaan slapen met mijn oordoppen in, zodat ik keer kan doorslapen. Ook nu weer meerdere keren wakker geweest, tegen de tijd dat ik naar mijn idee weer net sliep gaat mijn wekker. Opgestaan etc. De te verzenden post verwerkt zodat deze vanmiddag bij de NRO kan worden afgegeven, hopelijk hebben zij morgen dan posten voor ons. Om 0930 vertrokken naar CTA. Daar het nodige kunnen doen. Om 1430 weer naar huis, onderweg nog wat boodschappen gedaan. Thuis aangekomen de post gepakt en deze met de auto weggebracht. Tevens nog wat aanvullende boodschappen gedaan bij de Crazy Christian in Ramallah stad. Het is druk onderweg. Op tijd terug want om 1600 hadden we afspraak bij het BST om de dag door te spreken. Aansluitend nog wat gesport. Na het opfrissen heeft Wim pannenkoeken gebakken, welke prima smaakten. In de avond geprobeerd te skypen met de meiden maar de verbinding is te slecht, dan maar even gebeld. Fijn om hun stemmen weer te horen. Ook deze avond afgesloten op zijn Nederlands, koffie met het laatste nieuws.

Woensdag 230714
Beter geslapen als afgelopen nacht. Iets na de klok van 0600 voor de eerste keer wakker, daarna weer in slaap gevallen. Van de wekker wakker geworden, opgestaan etc. On om 0930 gemeld bij het BST, daar e.e.a. doorgesproken, daarna met Paul vertrokken al lopend naar de CTA. Daar aangekomen diverse mensen gesproken, er is wat onduidelijkheid of we morgen nu wel of niet moeten werken gelet op het einde van de ramadan. Om 1130 melden Wim en Duncan zich op het CTA om een van de teams te helpen bij hun opdracht voor de Palestijnse Officiers Academie (POA) i.o. Het is 1200 en degene waarmee we een afspraak hebben is er nog altijd niet. Tegen 1300 besluiten we te gaan want we moeten om 1500 op het Britse consulaat in Jeruzalem zijn, Paul blijft achter voor het geval de afspraak alsnog door gaat. Thuis gekomen geluncht, snel naar de NRO daar de post opgehaald. Twee pakketjes, een voor Wim en een voor mij, en veel kaarten. Collega's uit Breda dank voor jullie pakketje ! Ook voor de inhoud natuurlijk, die komt heel goed van pas. Zowel de lekkernijen als de andere praktische zaken zullen ons verblijf hier veraangenamen. Om 1400 vertrokken richting Jeruzalem. Wanneer we er bijna zijn wordt ik gebeld door Paul, de afspraak is uiteindelijk toch door gegaan, hij praat me even bij opdat ik e.e.a. in de meeting kan melden. Ook dat we morgen inderdaad niet hoeven te werken, en dat we pas 03 augustus worden terug verwacht. Het verlof wat nu aanbreekt, einde ramadan start van het Suikerfeest, is vergelijkbaar met ons kerstverlof. Na de meeting hebben we een afspraak bij Bert thuis, onze Senior National Representative (SNR). Daar aangekomen blijken onze andere twee collega's, Bart en Johan, er ook te zijn. We hebben een gezellig samenzijn en bespreken het werk. Op weg naar de auto laat Bert een eettentje zien, we bestellen ons eten (falafel) wat we onderweg opeten in plaats van ter plaatse, dit i.v.m. de ramadan. Thuis aangekomen wat gedronken en op BVN gekeken naar de indrukwekkende beelden van de rouwstoet van EHV naar Hilversum. De dag afgesloten. Wanneer ik naar bed ga hoor ik nog altijd het geluid vanuit de speakers van de moskeeën, de beste man is al zeker een uur bezig. Wellicht wordt het na de ramadan wat minder ...

Donderdag 240714
Een -niet geplande- verlofdag. Uitgeslapen tot 0800, opgestaan etc. De boel opgeruimd, een was gedraaid, mijn eigen wasgelegenheid en kamer schoongemaakt. Met alleen een doekje over de vloer kom je er niet ... Wat computerwerk verricht, een aansluitend boodschappen gedaan. In de middag te voet de buurt verkend, richting de stad. Een diversiteit aan winkeltjes gezien, onderweg nog een meloen gekocht bij de groenteboer. Thuisgekomen wat gedronken, in de mailbox een uitnodiging van de Engelse collega's om vanavond mee te gaan eten bij de Snow Bar. Om 1800 vertrokken daar lekker gegeten, we begrijpen goed dat deze tent de voorkeur geniet bij de Engelsen. Thuis gekomen de dag afgesloten, en op tijd naar bed morgen vroeg op.

Vrijdag 250714
Gepland om 0600 opgestaan. Om 0700 vertrokken via de Alon route naar Masada, het voormalig fort van Koning Herodes welke op de wereld erfgoed lijst van UNESCO staat. Goed 0900 zijn we er. Met de kabelbaan naar boven. Het uitzicht is er fenomenaal, 360 graden. Prachtig de Dode Zee met aan de overkant Jordanië. Het is indrukwekkend om te zien hoe dit zoveel jaren geleden is gebouwd, dat men dit in die tijd zo hoog op een berg voor elkaar heeft weten te krijgen. Na er ruim een uur te hebben rondgewandeld nemen we de Snake route terug naar beneden, een wandeling van ruim drie kwartier langs de bergwand. Deze route kun je trouwens ook omhoog volgen, maar of dat lukt in drie kwartier? Beneden aangekomen zijn we toe aan iets verfrissend en een droog T-shirt. Nadat we weer wat zijn opgefrist stappen we in de auto en rijden weer richting huis. Onderweg stoppen we op het laagste plekje ter aarde, aldus het bord langs de weg: En Gedi spa. Op deze plaats kun je Dode Zee bezoeken en gebruik maken van de diverse baden. De Dode Zee was een belevenis op zich, de zoutkristallen liggen op het strand en het water was er gewoon "vies" warm. Terug bij de spa gebruik gemaakt van het verkoelende zwembad. Via Jericho terug naar huis gereden. Vlak bij Ramallah zien we de donkere rookwolken al opdoemen. Wanneer we door de checkpoint zijn, zigzaggen we tussen de stenen door, nemen de rotonde tegen de draad in en laten de relschoppers rechts liggen. Goed om te zien dat de veiligheidsdiensten het ook nu weer in de hand hebben. Thuis gekomen drinken we een drankje en nemen we wat zout tot ons met behulp van wat chips. Voor we gaan eten sporten we eerst, even de stramme benen van de afdaling wegwerken. Gedoucht, eten we opgebakken nasi en ga ik aan de slag met dit verslag.

  • 27 Juli 2014 - 17:00

    Peter Verresen:

    Hoi Alex,

    zo te lezen gaat het je gelukkig goed. Vreemd maar voor mij eigenlijk de 1e keer dat een zo directe collega op uitzending is. Houd je toch meer bezig dan je denkt. Volgt de berichtgeving iets nauwgezetter. Lees je dagboek met genoegen enkel jammer dat je op zo 'n site dan de nieuwste teneus van 020 aangeboden krijgt. Maar ja je kun niet alles hebben. Morgen de eerste vakantiedag. Tzal veel klussen worden, verven enz. Maar ja als het resultaat goed is, de vrouw tevreden dan hoor je mij niet klagen.
    Het gaat je goed,

    Groeten, Peter

  • 28 Juli 2014 - 13:38

    Gab(ber):

    He gabber,

    Leuk dagboek hoor! En op welk nummer (mail maar ff) kan ik je whatsappen? ben benieuwd naar je politiek incorrecte verhalen en ervaringen ;o)

    en om af te sluiten ihkv je lessen Hebreeuws:
    Hakol beseder b'eli haseder....

  • 28 Juli 2014 - 14:06

    Bytheway From Woodstreet:

    volgens mij kunnen jullie wel wat regen vanuit Nederland gebruiken. Vanochtend begonnen rond 06.45 uur met onweren heel Tilburg en Langstraat hebben blank gestaan. Hoe het thuis is afgelopen zien we wel vanavond als we thuis komen. Al hoewel ik al wel visioenen van een drijvende Turf heb.... :-) Buien gaan nu ook oostwaarts... Ik hoop dat ze droge voeten houden op de camping.
    Leuk om alle foto's te zien. Seniors Bytheway waren blij met je telefoontje. Hartelijk groeten!

  • 28 Juli 2014 - 18:22

    Ik:

    Mooi verslag weer! Jullie kunnen inderdaad wel wat water gebruiken! Gelukkig vandaag geen water uit de Dode Zee gehad anders hadden we weggedreven! Haha

    Groetjes xxx

  • 28 Juli 2014 - 18:27

    Andere Ik:

    Wat een mooi verslag weer papa! Ook mooie foto's gemaakt. Kan ook niet anders, he papa!
    Bij jullie is het vast droog gebleven!

    XxXx Bytheway 3

  • 28 Juli 2014 - 18:33

    De Andere Kees Ik / Bytheway 4:

    Hoi pap hier is het leuk en gezellig.
    ik zie wel dat het camera-tje van ons het goed doet.
    volgens mij is er veel te beleven.
    Gr. Bytheway4

  • 31 Juli 2014 - 08:23

    Muriel:

    Hoi Alex,

    Een geluk van deze uitzending is dat jij erg bijzondere en mooie dingen ziet die je anders (hoogstwaarschijnlijk) nooit gezien zou hebben. De moderne hotels aan het strand staan in schril contrast met de oude mooie (binnen)stad. De klaagmuur zal op jouw hoogte nog wel wat lege plekken hebben denk ik zo.......heb je al wat briefjes geplaatst? Veel (werk)plezier!!

    Doei Muriel

    P.s. Als je nog wat specifieks nodig hebt, laat het dan ff weten.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Israel, Jeruzalem

Midden-Oosten

Als Advisor deelnemen aan de USSC Dayton missie.

Recente Reisverslagen:

11 Januari 2015

Week 27

03 Januari 2015

Week 26

27 December 2014

Week 25

20 December 2014

Week 24

14 December 2014

Week 23
Alex

Actief sinds 04 Juli 2014
Verslag gelezen: 161
Totaal aantal bezoekers 7778

Voorgaande reizen:

08 Juli 2014 - 15 Januari 2015

Midden-Oosten

Landen bezocht: