Week 06 - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Alex - WaarBenJij.nu Week 06 - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Alex - WaarBenJij.nu

Week 06

Door: Alex

Blijf op de hoogte en volg Alex

16 Augustus 2014 | Israel, Jeruzalem

ALLEN, OOK NU WEER DANK VOOR DE REACTIES, HIER OP DE BLOG, PER MAIL EN PER POST

Zaterdag 090814
Iets voor 0700 wakker geworden, om 0730 opgestaan etc. Na het ontbijt zijn we vertrokken via Qalania checkpoint naar Latrun voor een bezoek aan het Yad La 'Shiryon, een herdenkingsplaats en museum van de Amared Corps (cavalerie). Een gids, voormalig tankbestuurder, leidde ons rond over het terrein en gaf tekst en uitleg over de geschiedenis van het Fort Latrun en de aanwezige tanks. Tanks ooit gebruikt in het Israëlische leger, en tanks buitgemaakt in de afgelopen oorlogen. De terugweg naar huis via de zuid kant van Highway 1, onderweg gestopt bij het Ha-Tayssin Monument, het Nationale monument van de Israëlische Luchtmacht voor de gevallenen van 1948 tot heden, in een woord: indrukwekkend. Daarna dwars door Jeruzalem heen, helaas bleken niet alle wegen toegankelijk vanwege de sabbat, iets om moeten rijden maar dan zie je ook wat. Via de checkpoint bij Hizma weer op de Westelijke Jordaanoever. Terug in Ramallah de auto afgetankt, en wat gegeten. Thuis e.e.a. opgeruimd en schoongemaakt. Aan het eind van de middag nog wat gesport, foto's bewerkt en mijn blog bijgewerkt.

Zondag 100814
Op tijd opgestaan want ik moest om 0900 in Jericho zijn voor de start van de BLOC. Om 0800 weggereden achter Wim aan, het pas de tweede keer dat ik richting CTI ga. Was maar goed ook, had een afslag anders met zekerheid over het hoofd gezien. Daar aangekomen zijn de instructeurs enigszins van slag, zacht uitgedrukt. Wat blijkt, de cursisten hebben een brief -ondertekend door de Generaal- dat de cursus slecht 2 weken duurt, in plaats van de geplande 4 weken. Dit gehoord hebbende kaarten collega Steve, een Canadees die zeer druk doende is geweest met de ontwikkeling van deze cursus, en ik dit aan bij de Kolonel van CTI. Na de officiële opening door de Generaal "himself", waarbij het belang van de opleiding benadrukt, lopen Steve en ik even met hem en de Kolonel van CTI mee om dit te bespreken. In het gesprek gaf hij aan dat de brief op aangeven is opgemaakt en door hem ondertekend, zelf vond hij twee weken ook wel wat kort. We weten er 1 week bij te krijgen, 2 is "not done" want zolang kunnen de cursisten niet worden gemist van hun huidige werkplek, en veel belangrijker nog: de bazen van de cursisten zijn daar nog niet in gekend. Met de winst van 1 week vormen we het lesschema van 4 weken om naar 3 weken. Ondertussen is de cursus van start gegaan. Wanneer we de klas inkomen, blijken ze het tempo er goed in te hebben en lopen ze nu al tijd in. Naar nu blijkt hebben ze ervaren logistiekelingen afgevaardigd naar de pilotcursus. Ruim een uur voor de gestelde eindtijd heeft de instructeur de lesstof voor vandaag er doorheen gejast. Wanneer ik om 1430 weer terug ben, eet ik eerst wat. Daarna het lesrooster herschreven op de computer om morgen te laten vertalen en uit te laten delen. Tegen 1600 gaat Wim richting het vliegveld om zijn vrouw en dochter op te halen, ik ga nog even wat sporten. Tegen 2100 arriveert het stel, vertraagd door een file, later dan gepland. Gezamenlijk eten we wat, dan is het de hoogste tijd ook morgen is het weer vroeg dag.

Maandag 110814
Opgestaan om 0600 en om 0700 vertrokken om op tijd in Jericho te zijn. In de omgeving van Ramallah is het zowaar mistig, als ik eenmaal een paar bergen verder ben, schijnt de zon volop. Om 0800 begint de les, althans op papier, het lesrooster is geduldig. Om 0805 arriveert de instructeur, moet dan de computer nog opstarten etc, dus voordat de les echt begint is het inmiddels 0815. Wanneer hij zich dan ook nog eens niet aan zijn lesplan en het rooster houdt, jast hij net als gister in no time 3 lesuren in 1 uur, daarbij essentiële zaken achterwege latend. Naar later blijkt voelde hij zich niet zo lekker, maar natuurlijk. De tweede instructeur heeft het beter begrepen, maakt op juiste wijze gebruik van het lesmateriaal en de presentatie, heeft alleen ook het lesrooster uit het oog verloren. In een land waar roken ook een sociaal evenement is, wordt soms ernstig naar een break verlangt. Wanneer de les om 1400 is afgelopen en de cursisten bijna gaan eten, spreek ik de jonge instructeurs (luitenanten) met behulp van een tolk toe over wat mij tijdens de les is opgevallen over de wijze van lesgeven. Na dit gesprek gaan we eten in de kantine, gele rijst met niet nader definieerbare stoofvlees en brood. Collega Steve waarschuwt me op voorhand, hij pas 3x ziek geweest na hier te hebben gegeten. Na het eten weer huiswaarts, de temperatuur in de auto geeft 42 graden aan, ik ben het er mee eens. Eerst bij Al Huda mijn auto laten wassen, vanmorgen namelijk de dauw niet geheel succesvol van de ruiten gehaald. Thuis gekomen eerst wat cola gedronken, immers "a coke a day, keeps the doctor away". Daarna verkoeling gezocht in de achtertuin. Eind van de middag even met Vera gewhatsappt (Nederlands?). S'avonds met z'n allen uit eten geweest bij The Snowbar, dit op uitnodiging van de Engelse collega Duncan, ook zijn vrouw is over en wil ons graag ontmoeten. Een gezellige avond, eenmaal thuis nog wat gedronken.

Dinsdag 120814
Ruim voor 0600 al wakker, opgestaan en om 0645 vertrokken. Wanneer ik om 0730 op het CTI aankom is het er nog rustig, heel rustig. Ik loop richting leslokaal, tot mijn verbazing is deze al open, maar er is nog geen instructeur te bekennen. Om 0755 komen de eerste cursisten, nog altijd geen instructeur, de eerste arriveert om 0810 en vertelt mij dat de instructeur voor de eerste les er over 5 minuten zal zijn ... Met wat vertraging start uiteindelijk om 0830 de les. Er druppelen nog cursisten binnen en instructeurs. De les verloopt goed, daar hebben ze wel naar geluisterd. Ook de opzet van de stoelen hebben ze gewijzigd, nu nog het op tijd komen en beginnen. De tweede gedeelte van de morgen geeft een andere instructeur les, dat heeft hij met zekerheid vaker gedaan. Zelfverzekerd staat hij voor de klas en met duidelijke foto's en filmpjes in zijn presentatie weet hij de cursisten aan zich te binden. Het onderwerp, artikelen op locatie met locatiecode in een magazijn, is zelfs voor de ervaren logistiekelingen nieuw. Met een huiswerkopdracht eindigt de les. Ik eet met de instructeurs mee, gele rijst met kip deze keer. Na de lunch ga ik huiswaarts waar ik mijn verslag van deze cursus bijwerk, de postverzending klaarmaak en afgeef bij de NRO. Daarna nog wat gesport. S'avonds verzamelen we bij Johan in Jeruzalem om met de Nederlanders en de familie van Wim te gaan eten. Deze keer doen we dat bij het restaurant Roza. Eenmaal weer thuis nog een drankje en naar bed, ook morgen is het weer vroeg dag.

Woensdag 130814
Om 0415 wakker, daarna niet echt meer geslapen. Om 0600 opgestaan en om 0645 vertrokken naar Jericho. Bij aankomst is het ook nu weer rustig, warm is het er al wel, zo'n 30 graden. Het leslokaal is dicht, maar zowaar om 0750 komt de instructeur het lokaal openen en bereidt hij zijn les voor. Hij heeft zelfs gisteren naamkaartjes gemaakt en op de stoelen van de cursisten geplakt. Om 0800 zijn 23 van de 25 cursisten al aanwezig en start hij de les, het kan dus wel. In de les hebben we het over te gebruiken formulieren, goed om te zien dat enkele cursisten deze formulieren al gebruiken. Onverwachts komt er om 0900 een Kolonel van het instituut binnen zetten en zijn gevolg, met behulp van instructeur begrijp ik dat hij zijn gasten aanspreekt op orde en netheid van leslokaal en slaapvertrekken. We vervolgen de les met het inleveren van het huiswerk, een oefening van de locatiecodes. Maar naar nu blijkt heeft niet iedereen het zelf gemaakt, maar overgeschreven van een ander. Als dan blijkt dat dat niet klopt willen enkele hun blaadje weer terug, begrijpelijk maar helaas... Van fouten maken leer je tenslotte. Met behulp van vragen op het screen herhaald hij de lesstof van gisteren welke hij individueel laat beantwoorden. Daarna vervolgt hij zijn les over de procedures van het bestellen en verwerven van materiaal, dan ontstaat er verwarring over het Engelse woord "order". De Arabische taal is beperkt in het aantal karakters en woorden, zo is een commandant en een leidinggevende in het Arabisch het zelfde. Met behulp van voorbeelden het verschil proberen duidelijk te maken. De les gaat voortvarend en zonder het af te raffelen eindigt hij voor de gestelde eindtijd de les. Ook nu tikt de thermometer de 40 plus aan, ik kom tot de conclusie dat ik mijn handdoek vergeten ben over het stuur te leggen... Een beetje onwennig, maar het helpt; de katoenen binnenhandschoenen van mijn NBC pak. Tegen 1200 ben ik thuis en eet ik eerst wat, daarna even op bed gelegen het slechte slapen breekt toch een beetje op. Met een aspirientje een klein tukkie gedaan. Tegen 1500 ben ik gaan sporten. Tegen 1630 komen Wim en zijn familie weer terug, samen met Amin (BST) hebben ze een kleine tour gemaakt door zijn geboortestad Jeruzalem. De mannen zoeken dan verkoeling in de achtertuin terwijl de dames op vrijwillige basis, zelfs op eigen aandringen, zorgen voor het avondeten. Kippenpootjes met courgettes, paprika's, platbrood, salades en wat friet. Als toetje hebben ze een "crumble cake" gebakken, ja zelfs onze oven doet het. Het was een heerlijke maaltijd. Ik ga vroeg (2115) naar bed, wellicht ben ik met morgen wat fitter.

Donderdag 140814
Het eerste stuk van de nacht goed geslapen, toch weer rond 0415 wakker daarna nog wat geslapen. Als ik opsta is de rest al vertrokken voor een bezoek aan Masada en Ein Gedi. Tegen 0845 meld ik mij bij het BST, onder het genot van een kop koffie bespreken we de voortgang van de cursus en van de POA. Iets na 0915 vertrek ik richting CTA. Daar aangekomen tref ik welgeteld 4 Palestijnen, als ik tegen een van hen een opmerking maak over de drukke bezetting is de reactie dat het bijna weekend is. Dat ga ik bij terugkomst in Nederland zeker ook eens proberen... Tegen 1230 vind ook ik het prima, rij ik eerst langs de buurtsuper om vervolgens bij de NRO de post op te halen. Thuis gekomen geluncht, de post opgemaakt, deze keer heeft iedere Nederlander post. Ik werk de administratie van de post bij, en laat de MPO per mail weten dat de zending is aangekomen. Wanneer ik doende ben met mijn verslag van het BLOC, komt de rest weer thuis. Halverwege de middag onze wekelijkse vergadering met het BST, inhoud is: Confi. Na de vergadering nog verkoeling gezocht in de achtertuin. S'avonds eten we in Ramallah bij Noor. Eenmaal thuis bewerken we onze lachspieren met een dvd van Harrie Jekkers.

Vrijdag 150814
Om 0530 wakker, toch weer in slaap gevallen. Om 0700 opgestaan, met z'n allen ontbeten. Tegen 0830 vertrekken we via Qalandia naar Tel Aviv. Daar bezoeken we de Israeli Towers, een groot overdekt winkelcentrum/shopping mall. Daar wat geluncht, daarna door naar Herzelya voor een bezoekje aan het strand. Na een dagje strand thuis een makkelijke maaltijd gegeten. S'avonds wat gedronken en TV gekeken.

  • 16 Augustus 2014 - 20:53

    Bytheway2:

    Hey maatje, ruilen met slapen? Ja dat is wennen voor een west europeaan dat het in andere landen met de tijd niet zo nauw genomen wordt als hier! Fijn om te lezen wat je zoal doet. Bytheway 3 en 4 hebben nog een week vakantie. Ikzelf zit al weer aardig in het werkritme. Komende week komt onze oudste zus voor enkele dagen naar NL. Tot Skype! xxx

  • 17 Augustus 2014 - 12:57

    Patrick:

    Ha Alex, vraag Tony ook eens naar Latrun. We hebben daar een mooie battlefield tour gedaan. Mooi je verhalen te lezen. Ik ben ook een aantal weken achter elkaar naar CTI geweest, nam dan vanuit CTA Pal collega's mee naar Jericho en 's middags weer terug. Bijzondere ervaring, goed voor de 'bonding'. Dankbaar maar ook vermoeiend.

  • 18 Augustus 2014 - 09:46

    Bytheway From Woodstreet:

    hi,
    volgens mij doen jij en je broer een wedstrijd wie er om 04.00 uur wakker is.... Hier is het herfst.... Gisteren regen en 15°C Bijna de openhaard maar aangestoken. Je schoonzus heeft op een Haflinger gereden gisteren.... M'n achterwerk doet nog zeer :-) Vakantie gaat ook bijna van start. Kun je evt. wat vertellen over je omgeving of mag dat niet? Leuk te lezen wat er allemaal gebeurt daarzo. Want wij rijden naar de Lavarije, parkeren de auto en gaan naar de appie of iets, dus hebben jullie daar ook nog van die winkeltjes (uit mijn geheugen) waar de vliegen om het vlees heen hangen etc.? Mag je ook vertellen wat nu precies jouw taak is in de klas? Nou een hoop vragen van ons. Tot week 7!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Israel, Jeruzalem

Midden-Oosten

Als Advisor deelnemen aan de USSC Dayton missie.

Recente Reisverslagen:

11 Januari 2015

Week 27

03 Januari 2015

Week 26

27 December 2014

Week 25

20 December 2014

Week 24

14 December 2014

Week 23
Alex

Actief sinds 04 Juli 2014
Verslag gelezen: 203
Totaal aantal bezoekers 7785

Voorgaande reizen:

08 Juli 2014 - 15 Januari 2015

Midden-Oosten

Landen bezocht: