Week 02 - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Alex - WaarBenJij.nu Week 02 - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Alex - WaarBenJij.nu

Week 02

Door: Alex

Blijf op de hoogte en volg Alex

19 Juli 2014 | Israel, Jeruzalem

Week 2
Zaterdag 120714
Opgestaan rond de klok van 0730. Gevolgd door het ochtend ritueel: wassen, scheren (niet dus het is weekend) en ontbijten.
Om 0845 vertrokken voor onze voorgangers hun laatste bezoek aan de "vitamine D locatie". Een ritje waarbij ik zelf de weg moest vinden, als ik gisteren nu maar goed heb opgelet. Zonder ingrepen gearriveerd, oh ja een automaat heeft geen koppeling, Robert had bijna een kunstgebit. Halfweg de middag terug naar huis, te lang in de zon is immers niet echt gezond. Stel je voor dat ik bruiner zou worden, bovendien is het voor de oudjes niet goed voor hun hart zoveel "natuurschoon". Thuis aangekomen wat gedronken met wat chips om het zoutgehalte hoog te houden. Na het douchen het eten klaargemaakt, snitzel met tuinbonen en friet. Na het eten en kop koffie gedaan en op BVN gekeken naar de voorbeschouwing van de troostfinale. Jammer genoeg zenden zij de wedstrijd niet uit, helaas. We hebben besloten niet te gaan naar de Snow Bar, daar waar we eerder geweest zijn, morgen is het namelijk weer een werkdag.

Zondag 130714
Rond de klok van 0800 uur opgestaan. Het ochtend ritueel, inclusief scheren deze keer, afgerond. Snel even wat boodschappen gedaan voor dat we naar het werk gaan. I.v.m. de ramadan starten we op het Central Training Administration (CTA) rond de klok van 0930 uur. Bij aankomst, wachtend op de sleutel, diverse handen geschud en kennis gemaakt met Palestijnse collega's welke er bij ons werkbezoek niet waren. Veel namen waarvan ik hoop dat ik ze aan de einde van de maand uit mijn hoofd weet. Van Robert tekst en uitleg gekregen bij de emails en bestanden van de computer. Mijn Engelse collega Paul gesproken, hij moet deze week even terug naar huis (Engeland). Hij is zaterdag weer terug, afgesproken dat ik mij inlees in de materie en volgende week zondag aanvang met mijn werkzaamheden. Tegen de middag weer terug voor een bezoek aan de overige Engelsen, deze waren helaas niet aanwezig. Thuis ingelogd op mijn NLD werkplek en nog enkele mailtjes weggewerkt, lees anderen in NLD aan het werk gezet. Geluncht, en wat leeswerk verricht. In de middag samen met Wim in de auto de omgeving verkend en nog wat boodschappen gedaan. Thuis gekomen nog wat verkoeling gezocht in onze achtertuin. In de Snowbar hebben we met onze USSC collega's tijdens een diner afscheid genomen van Pieter en Robert. Een deel van de Engelsen waren niet aanwezig i.v.m. een andere opdracht, dat verklaarde tevens hun afwezig deze middag. De Brigadier was samen met zijn dochter aanwezig. Onze Senior National Representitive (SNR) had de mail niet helemaal goed gelezen, hij kwam thuis persoonlijk afscheid nemen. De avond afgesloten met het Journaal op BVN.

Maandag 140714
Om 0800 uur opgestaan, aansluitend het ochtend ritueel. Pieter en Robert moesten zich om 0900 melden bij de Brigadier. Aansluitend vertrokken naar de CTA voor het afscheid van Robert. Om 1030 in een bijeenkomst in de vergaderzaal waar Dr Wahid een woord van dank uit sprak richting Robert en mij van harte welkom heette. Na een woordje van Robert heeft hij enkele collega's in het bijzonder bedankt met het overhandigen van een wapenschildje van zijn onderdeel. Aansluitend hebben we Allon route gereden, waarbij we uiteindellijk van ongeveer 500 meter boven, naar 400 meter beneden zeeniveau reden. Op een afstandje de Dode Zee gezien met aan de overkant Jordanië. Daar overblijfselen van een van de eerste kibboetsen (1938-1948) gezien. Daarna onze weg vervolgd via Jericho, koffie gedronken bij het Hotel Intercontinental. Door Jericho heen, langs het Central Traing Institute (CTI) en van daaruit weer terug naar Ramallah. In Ramallah de auto schoon laten maken, daarna naar huis. Thuis gekomen wat gedronken, daarna gesport in de gym. Op de loopband toch nog 2600 Mtr in 12 minuten, met een eindresultaat van 6100 Mtr in 30 minuten. Niet slecht bij temperatuur van rond de 30 graden. Na het douchen voor z'n vieren samen met Wim een nasi maaltijd gemaakt, het laatste avondmaal voor onze voorgangers. Koffie gedronken en op tijd naar bed gegaan, want om 0130 uur zouden we vertrekken naar Tel Aviv Ben Gurion om de heren weg te brengen.

Dinsdag 150714
Om 0100 uur opgestaan om de heren weg te brengen. Vertrokken op het geplande tijdstip. Het meest rare vond ik nog dat de checkpoint die we namen niet eens bezet was op dit tijdstip. Vanwaar dan die aanwezigheid (poppenkast) overdag, denk ik dan. De terugreis, in het donker je weg vinden zonder een live tomtom naast je, ging voorspoedig. Bij terugkomst, 0330 uur, nog even op bed gaan liggen en geprobeerd wat te slapen. Was rond 0800 uur klaarwakker. Uiteindelijk opgestaan en gestart met de verhuizing van onze spullen van het ene naar het andere appartement. Het tijdelijke appartement afgerekend bij de manager. Daarna in ons "huis" het nodige schoongemaakt en opgeruimd. Na de lunch een bezoek gebracht aan de NRO, onze Nederlandse identiteitskaarten opgehaald en aansluitend boodschappen gedaan. Thuis gekomen nog wat leeswerk verricht, om 1630 vertrokken naar Jeruzalem voor ons wekelijks contact moment met onze Nederlandse collega's. Onderweg in file gestaan i.v.m., na lang wachten en stapvoets rijdend, een ongeluk. Leuk om te zien hoe er dan vindingrijk via allerlei bergpaadjes de file wordt ontweken. Verzameld bij collega Johan en van daaruit te voet naar het restaurant. Gegeten in bij De Zoete Aardappel, echte naam even ontschoten. Na afloop hebben we collega Bart thuis gebracht, nu weten we ook waar hij woont. Daar nog wat gedronken en daarna naar huis. Thuis aangekomen naar bed, het is een lange dag geweest.

Woensdag 160714
Om 0730 uur opgestaan, aansluitend het ochtend ritueel. Na het onbijt e.e.a. opgeruimd, ingelogd in NLD voor administratieve handelingen. Ons om 1000 uur gemeld bij de Engelsen, deze waren echter elders druk doende. Kennis gemaakt met een Palestijnse medewerker van het Britisch Support Team. De beste man is cultureel kundige, en bij hem kunnen we ook terecht als we een gids willen hebben. Thuis gekomen mijn eerste was aangezet, de verbandmiddelen uitgezocht en twee tassen gevuld voor in onze auto's. Verder de keuken opgeruimd en schoongemaakt. Wim was druk doende de computers te synchroniseren en de mail te beantwoorden. In de middag gesproken met H, onze andere Engelse collega en gesproken over het wel en wee van de USSC. Daarna boodschappen gedaan, aansluitend gesport. Weer wat gelopen, gefietst en aan de gewichten gehangen. Thuis gekomen de was afgehaald, gevouwen en mijn overhemden gestreken. Daarna achter de computer terwijl Wim het eten aan het koken was. Ondertussen geappt met Vera en Sandra om later op de avond te kunnen skypen. Heerlijk Hollands gegeten, aardappels met een schnitzel, tuinbonen, en yoghurt met jam toe. Na het afruimen skypecontact gehad, eerst met Anouk daarna met Sandra. Tijdens het gesprek het appartement laten zien en lekker kunnen bijpraten. Ondertussen had ook Wim skypecontact met zijn vrouw, ook hij liet het appartement zien. Een grappig gezicht beide lopend door het huis met een tablet voor je buik. Daarna een kopje koffie gedronken en naar het Tourjournaal gekeken op BVN.

Donderdag 170714
Om 0730 uur opgestaan, gevolgd door het ochtend ritueel. Door de afwezigheid van de diverse Engelse collega's ging de geplande meeting in de middag niet door, zo hoorden wij gisteren. Dus vroeg vertrokken om een bezoek te brengen aan de Oude Stad van Jeruzalem, op donderdag heb je geen "last" van het vrijdaggebed en de sabbat, en de eventuele gevoeligheden tussen beide partijen. Echter namen we per abuis een verkeerde afslag, daardoor delen van Ramallah gezien waar we nog niet eerder waren geweest. Hierdoor wel een beter beeld gekregen van het wegennet van Ramallah. Onderweg de post even opgehaald bij de NRO. Thuis deze verwerkt, ook post voor mij, en aansluitend alsnog vertrokken naar Jeruzalem. De auto geparkeerd bij Johan en daar de post afgegeven, vervolgens onze wandeling gestart bij de Jaffa poort. Door de Oude Stad gewandeld, gestopt bij de Klaagmuur en een kijkje genomen in de synagoge. Op maandag en donderdag zijn er Barmitswa feesten, mooi om dit eens te zien. Jongen jongens vergezeld door oudere mannen met de Tora in hun handen. Ons doel vandaag was om de Via Dolorosa, de Lijdensweg, te bewandelen. Maar voor dat we daar waren een kijkje genomen in en op de Austrian Hospice, een mooi overzicht van de stad mogen aanschouwen. De Via Dorosa leidt door de nauwe straatjes van Oud Jeruzalem van het Ecce Homo klooster naar de Heilige Grafkerk. De 14 Kruisstaties bezocht, van de veroordeling tot aan het graf in de Heilige Grafkerk. Een mooie wandeling door de Oude Stad. Terug bij Johan de auto opgehaald en nog een shopping mall bezocht op zoek naar een boekwinkel voor wegenkaarten. Zonder het gewenste resultaat terug naar huis gegaan. Daarbij weer een andere route verkend, rijdt toch heel anders zonder een live Tomtom, maar twee weten gelukkig meer dan een. Thuisgekomen geprobeerd kaarten op internet te vinden en leesbaar af te drukken. Daarna het eten klaargemaakt, lekker een macaronischotel gegeten. In de avond een bakkie gedaan. Bij BVN het verschrikkelijke nieuws vernomen over Maleise vliegtuig met zoveel Nederlanders aan boord ...

Vrijdag 180714
Uitgeslapen, het is tenslotte weekend. Om 0830 opgestaan, aansluitend het ochtend ritueel. Auto afgetankt en geld gehaald, vervolgens Ramallah verkend. Onderweg gestopt bij het Movepick Hotel voor een bak koffie, dit op aanraden van Johan want volgens hem zouden ze daar ook wegenkaarten van Ramallah hebben. Dit was inderdaad het geval, nu weten we in ieder geval waar we zij, en waar we zeker niet moeten zijn. Het is zeer rustig onderweg, zo op een "door de weekse" vrijdag. Met de kaart in de hand een van de aangeleerde routes gereden richting Jeruzalem. Op de terugweg met behulp van de kaart gereden, een route zonder checkpoint gevonden. Thuis aangekomen geluncht, na de lunch moeten constateren dat onze Wifi verbinding eruit ligt. Beetje jammer, zeker nu op vrijdag wanneer we onze internetpagina willen bijwerken. Dan maar wat verkoeling gezocht in de achtertuin. Wat gedronken en TV gekeken, aansluitend zijn we wat gaan sporten. Daarna heeft Wim het eten klaargemaakt, boontjes met schnitzels en friet. In de avond het Nederlandse nieuws gevolg op BVN.

• 20 Juli 2014 - 22:38

Ik:

Weer leuk om te lezen! Vooral Via Dolorsa met de kruisweg, lijkt me erg bijzonder. xxx

• 21 Juli 2014 - 12:53

Robert:

Hey Alex,

Als je nog een keer bij de klaagmuur komt en je vindt daar een briefje met mijn naam erop, leker laten zitten hè.
    Ben daar in een ver verleden ook eens geweest tijdens een uitzetting, tevens ook door de kleine maar leuke gezellige steegjes gewandeld.
    Lijkt wel of je daar terug in de tijd gaat haha.

Leuk om te lezen allemaal.

Grtz Robert

• 22 Juli 2014 - 10:15

Bytheway Woodstreet:

Hoi

Goed te lezen dat het daar goed gaat! Zaterdag iedereen uitgezwaaid naar de camping. We gaan daar ook nog een bezoekje brengen. Erg warm in Nederland zal Ramallah niet voor onder doen op dit moment.
    Kijk maar of je ook nog naar Golgotha kan! En je moet ook nog 's in de oude wijk ik Jeruzalem naar beneden zien te komen want dan loop je in de tijd van Koning David.. Ik heb nog ergens een visitekaartje van een restaurant waar je lekker kan eten. Stuur je het adres nog wel.

hartelijke groeten van the Bytheways from Woodstreet

• 25 Juli 2014 - 10:46

Bryan:

Hey Alex,

Zo te lezen heb je het wel naar je zin daar en is er genoeg te zien / ervaren. Maarreh... waar blijven de foto's? Wij willen ook een beetje meegenieten.

Groeten, Bryan

• 25 Juli 2014 - 12:18

Muriel:

Hoi Alex,

Leuk te lezen dat het zo goed gaat met jullie! Moet erg bijzonder en mooi zijn die omgeving als ik het zo lees. Op kantoor is het nog volop vakantie. Volgende week wisseling van de wacht: Bart komt terug en Peter gaat. Fijn weekend!!

Doei Muriel

P.s. hoe lang doet onze post er ongeveer over om bij jou te komen?