Week 05 - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Alex - WaarBenJij.nu Week 05 - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Alex - WaarBenJij.nu

Week 05

Door: Alex

Blijf op de hoogte en volg Alex

09 Augustus 2014 | Israel, Jeruzalem

ALLEN BEDANKT VOOR DE LEUKE REACTIES!!

Zaterdag 020814
Ik heb zowaar doorgeslapen, ik werd om 0730 wakker. Om 080 opgestaan etc. Bij het ontbijt plannen gemaakt voor de dag. Vandaag rijden we langs de kuststrook vanaf Tel Aviv naar het noorden, naar de badplaats Netanya. Daar kijken we eerst wat rond om vervolgens aan het strand een plaatsje te zoeken voor een frisse duik in de Middellandse Zee. Eerder deze week heeft Wim gemaild met een collega, Reda van Israëlische afkomst, of hij toevallig voor zijn vakantie ook in Israël is. Dat is het geval. Deze morgen heeft Wim hem gebeld of hij het leuk vind ons te ontmoeten en wat te drinken. Hij blijkt niet zover van Netanya vandaan te wonen en vindt het een leuk idee. In de middag treffen wij elkaar in Netanya, Reda heeft ook zijn broer meegenomen. Na een bak koffie op het centrale plein nodigt hij ons uit bij hem thuis. We rijden achter hem aan naar zijn ouderlijk huis. Daar worden we hartelijk ontvangen door zijn Nederlandse vrouw en kinderen. Hij woont prachtig in de moslimwijk van Taibe, nee niet die van de brouwerij. Beneden woont zijn moeder, de daarop volgende woonlagen zijn broers en helemaal bovenin heeft hij zijn "vakantiehuis". We maken kennis met het hele gezin, een voor een komen de neefjes en nichtjes eens kijken wie die 2 mannen zijn. Na wat gedronken te hebben, blijken we niet naar huis te mogen voordat we iets hebben gegeten, aldus Reda in opdracht van zijn moeder. Ze heeft een heerlijke maaltijd klaargemaakt voor de Nederlandse gasten van haar zoon. Na de koffie danken wij iedereen voor het hartelijke, gastvrije ontvangst en verblijf. Reda geleid ons door het dorp naar de doorgaande weg, vanaf daar vervolgen wij onze weg naar huis. Het wordt al donker, wat de rijeigenschappen van sommige lokale weggebruikers niet bevordert. Eenmaal thuis heb ik mijn blog bij gewerkt, een heerlijk lokaal biertje genuttigd, en whats appjes beantwoord. Na een frisse douche naar bed, morgen is het weer een werkdag.

Zondag 030814
Vannacht weer meerdere keren wakker geworden, het slapen wil nog niet echt vlotten. Om 0700 opgestaan etc. Om 0845 me gemeld bij het BST aansluitend met Paul vertrokken naar de werkplek bij de CTA. Bij aankomst is het er rustig, dat blijft de rest van de dag ook zo. Nog niet iedereen is teruggekeerd van zijn vakantieverlof. Daar doende geweest met mijn werkzaamheden voor de POA. Een instructeur van uitgewerkte zaken voorzien en met behulp van een van de tolken het door gesproken. Zelf heeft hij ook het nodige op papier gezet en heeft dat ter beoordeling aan het hoofd van CTA voorgelegd. Morgen maar eens kijken wat de status van zaken is. Om 1515 ga ik met mijn collega Paul richting huis. Onderweg kan ik eindelijk eens zien dat wat we wel al vaak hebben gehoord, namelijk het transport van de President Abbas die niet ver van ons appartement zijn werkplek heeft. Op de hoeken van de straat, en langs de weg, staan leden van zijn Presidentiële Garde om het verkeer tegen te houden, zelfs op de aanwezige stoep moeten we even halt houden. Dat is maar goed ook, want wanneer het hele circus toeterend voorbij geracet komt, rijden ze nog net niet de vouw uit je broek. Thuis gekomen eerst wat gedronken om daarna te gaan sporten en aansluitend af te koelen in de tuin. Vandaag is het zowaar iet wat bewolkt, lees blauwe lucht met her en der een witte wolk die af en toe voor de zon terecht komt, bij 33 graden. Nog voor het eten geprobeerd te Skypen, maar de verbinding valt telkens weg, straks nog maar eens proberen. We eten rijst me gehakt en roerbakgroenten, is toch weer wat anders dan kip, en hebben yoghurt toe. In de avond lezen we het nieuws, en met een bak koffie sluiten we de dag af.

Maandag 040814
Om 0415 wakker, hoe kan het ook anders. Toch weer in slaap gevallen en door de wekker gewekt om 0700. Opgestaan etc. Ook nu weer me om 0845 gemeld bij het BST. Daar collega Tony, net terug van verlof, met de overige collega's bijgepraat over de laatste stand van zaken aangaande de POA. Om 0930 vetrekken we naar CTA. Daar aangekomen bljjkt de instructeur er vandaag niet te zijn ... Vul mijn dag met het lezen van stukken, mogelijk start namelijk volgende week de Basic Logistic Officers Course (BLOC). Zekerheid over de start van de cursus hebben we nog niet, het zou dus ook zomaar kunnen zijn dat de cursus niet start, "In Sj'Allah". Om 1500 gaan we weer naar huis. Thuis gekomen eerst wat gedronken, daarna gekeken of de kapper open was, maar deze was helaas gesloten. Nog even wat boodschappen gedaan, thuis verkoeling gezocht in de achtertuin. We besluiten om voor het avondeten de lokale horeca te bezoeken. Voor een krappe 12 Euro, voor twee man tezamen, eten we onze buik rond aan salades, pita broodjes en als hoofdgerecht kebab, een blikje cola en kop koffie toe. We zijn het er wel over eens dat dit niet de soort maaltijden zijn die je dagelijks tot je moet nemen. S'avonds volgen we het nieuws, maak ik de post fysiek gereed voor verzending, whats app ik met mijn meiden en sluiten we de dag met een kop koffie.

Dinsdag 050814
Meerdere keren wakker, toch weer in slaap gevallen. Om 0700 wakker door de wekker. Opgestaan etc. Om 0845 mij gemeld bij het BST, samen met collega Paul loop ik naar CTA. Tegen 0945 gaan we weer terug naar het kantoor van het BST voor een aanvullend gesprek met Tony. Na het gesprek weer terug naar CTA, gelukkig allemaal op loopafstand en het houd je toch van en op de straat. Rond de klok van 1200 komt onze Canadese collega Steve ons bijpraten over de BLOC. Het ziet er nu dan toch echt naar uit dat deze zondag a.s. gaat starten, dat wordt lezen geblazen. Het is de bedoeling dat ik deze cursus, op het Central Trainings Insitute (CTI) te Jericho, gedurende de looptijd ga bijwonen. Tegen 1400 ga ik huiswaarts om mijn taak als postbode te vervullen, maak de administratie in orde en geef de postzak af op de NRO zodat deze morgen mee kan naar Tel Aviv. Tot mijn verrassing zijn ze vandaag die kant op geweest en hebben post mee retour genomen. Op de weg naar huis gekeken of de kapper er nu wel is, helaas ook nu niet. Bij de andere kapper zit 4 man te wachten, dat is iets te veel gevraagd. Thuis de postzak uitgepakt, het lijkt wel Sinterklaas: "Vol verwachting klopt ons hart ...". Voor zowel Wim als mij enkele pakjes, en diverse kaarten. Waarvoor onze dank! De voorraad snoep, koekjes, stroopwafels en kruiden worden weer aangevuld. Tegen 1700 vertrekken we richting Jeruzalem voor onze wekelijkse bijeenkomst met onze Nederlandse collega's. Ook voor hen heb ik post en krijg ook post mee retour om te verzenden. Deze keer gegeten in de buurt waar Bart woont, bij het restaurant Al-Diwan in Oost Jeruzalem. Daar een streek gerecht van lamsvlees met gele plakrijst en salade gegeten. Na afloop bij Bart wat gedronken en naar naar huis. Thuis whats appjes beantwoord en geskypt.

Woensdag 060814
Wakker om 0615, opgestaan om 0700 etc. Om 0845 mij gemeld bij het BST, samen met Paul naar CTA. Deze keer met de auto, want Paul moet een collega uit Jeruzalem ophalen die niet helemaal de weg in Ramallah weet. Tegen 0930 rijdt Paul collega Rick tegemoet op de afgesproken plaats. Eenmaal terug drinken we wat, aansluitend spreken we over het inpassen van een door Rick ontwikkelde opleidingsmodule voor meldkamers in het lesschema van de POA, en loopt Rick het totale lespakket door. Tegen 1200 gaat hij weer richting Jeruzalem. Rond de klok van 1500 gaan we weer huiswaarts. Eenmaal thuis besluiten we nogmaals te kijken of kapper Abet er nu wel is, de deur is dicht. Als we bellen is hij er binnen 2 minuten. We vertellen wie we zijn, daarop volgt een waslijst van namen van voorgangers die Abet als kapper hebben gehad. Patrick, je krijgt de groeten, vol trots liet Abet het boek zien wat hij van je heeft gehad. Eenmaal aan het knippen, eerder scheren wat beide hebben we ons haar kort, wordt de behandeling afgesloten met het weghalen van beharing in en op de oren met behulp van garen. Deze wordt op vakkundige wijze op een of andere manier onder spanning in elkaar gedraaid waarna deze langs en in het oor wordt gehaald. Een ervaring op zich, en dat allemaal voor slechts 6 Euro. Thuis gekomen zijn we gaan sporten, en hebben we nog even plaatsgenomen in de achtertuin. S'avonds eten we broccoli met een schnitzel en friet, met yoghurt toe. We kijken op El Jazira naar een toespraak van Netanyahu over Gaza.

Donderdag 070814
Om 0300 van de hoofdpijn wakker geworden, een aspirientje genomen en voor de verandering mijn oordoppen in gedaan. Tot mijn verbazing werd ik gewekt door de wekker, heerlijk. Ik denk dat ik vanavond maar gelijk mijn oordoppen in doe. Opgestaan etc. Om 0845 naar het BST, daar collega Tony geholpen met een Excel sheet, scheelde hem een halve dag werk, zo zei hij. "In het land der blinden, is een oog koning". Tegen 0930 lopen Paul en ik naar CTA, daar aangekomen lijkt het wel of het weekend al begonnen is gelet op het aantal aanwezigen. Eerst een goed gesprek met de vertalers gehad, dat wanneer ze iets van ons krijgen wij verwachten dat daar ook daadwerkelijk iets mee gebeurt. Niet dat ze zich blijven verschuilen achter anderen. Wanneer Paul en ik wat koffie gaan drinken in de kantine schrikken er twee wakker, we verontschuldigen ons als ze door ons zijn wakker geworden. Bij terugkomst mailcontact gehad met Wim, er was post binnen gekomen op de NRO en deze heeft hij opgehaald. Ik ben benieuwd. De ochtend verder besteed aan de BLOC welke zondag van start gaat. Iets na de klok van 1315 vinden we het mooi geweest, we zijn nagenoeg de enige nog in het gebouw. Thuis gekomen eerst de post bekeken. Dank aan een ieder voor de leuke kaarten!! We hebben ze op de muur geplakt bij de rest. Ik ben benieuwd hoeveel we er zullen hebben aan het einde van onze uitzending. Dan de wekelijkse vergadering bij het BST, bij aankomst blijkt deze niet door te gaan. Het mailtje van de afzegging is nog onderweg... Gelet op de aanstaande verlofperiode van Paul praten we met de aanwezige collega's over de stand van zaken aangaande de POA. Daarna nog wat boodschappen gedaan, thuis alles opgeruimd en verkoeling gezocht in de achtertuin. S'avonds eten we spaghetti. Ik bel nog even met mijn meiden. Eenmaal aan de koffie bellen ze nog even terug, op de valreep zijn mijn kaarten aangekomen op de camping, twee blije dochters...

Vrijdag 080814
Vannacht goed geslapen, oordoppen werken prima. Ondanks dat het weekend is, staan we bijtijds op, 0730 uur. Na het ontbijt vertrekken we naar Betlehem, daar bezoeken we de Geboorte Kerk, een kerk gewijd aan Maria en het veld van de herders waar zij "bij nachte" lagen te wachten. Voor de verandering hebben ze er een klooster bijgemaakt. Ook bezoeken we het graf van Rachel, de vrouw van aartsvader Jakob. Mooie plaatsen om te bezoeken in een haast onwerkelijke wereld. Om Betlehem in te kunnen moet je eerst door een enorme stalen poort, de controlepost, daarna ben je vrij in beweging. Om bij het graf van Rachel te komen moet je terug door de stalen poort, buiten langs de "stadsmuur" weer door een checkpoint, die overigens maar beperkt Engels sprak. Eenmaal bij de parkeerplaats lijkt het er sterk op dat deze belangrijke plaats voor de Joden door hen is ingenomen en ommuurd. We zijn hier nu een maand, af en toe beeld ik mij in hoe de Oost Duitsers zich moeten hebben gevoeld met die muur en dito checkpoints ... De weg naar huis gaat via Jeruzalem, we hebben afgesproken met een collega van Wim die nu voor de UN in Libanon werkt. Eenmaal in de maand komt collega Karel naar Jeruzalem. We ontmoeten hem bij het Oude Station van Jeruzalem, we drinken en eten er wat. Het is een gezellige omgeving, met diverse eetgelegenheden, een boekenmarkt en zelfs een soort van strandtent met een aangelegd strand. Tegen 1900 keren we huiswaarts. Thuis de foto's bekeken en alvast op computer gezet, dan kan ik ze morgen bij mijn blog plaatsen. Met de meiden geskypt, thuis gaat dat een stuk beter, en heb ik tot slot mijn hond weer eens gezien. Ook die is weer terug van vakantie. Met een glas cola en een aflevering van Smeris op BVN sluiten we de dag.

  • 12 Augustus 2014 - 21:51

    Bytheway2:

    Hi Hi "jouw" hond is jou al vergeten denk ik... de eerste keer via Skype ging ze in de gang en de keuken kijken waar je bleef en snapte ze er niets van: ik hoor hem wel maar ik zie hem niet?! Nu reageert ze niet meer op je stem. Gelukkig vinden onze meiden het wel leuk om je te horen en zien. Alles goed aan deze kant! xxx

  • 12 Augustus 2014 - 21:59

    Bytheway 3 En 4:

    hoi papa het zijn erg mooie foto's
    groetjes bytheway 4




    Heey papa,

    leuk om weer je mooie verhaal te lezen!
    xxxxxx bytheway 4

  • 13 Augustus 2014 - 10:52

    Patrick:

    Mooi man! Doe Abet ook zeker de meest hartelijke groeten terug! Goeie herinneringen, vooral aan het klosje garen ;-).
    Bezoek in Bethlehem ook Barakat Stores en Assem, die daar werkt. De straat in tegenover de Geboortekerk, waarbij je de moskee net aan de linkerhand laat. Na 50 meter winkeltje met uithangbord 'Barakat stores' aan linkerhand. Mooie souverniertjes te koop voor je thuisfront, zoals vooral veel sjaals e.d.

    Ga in Hebron vooral ook naar de Glas en Keramiekfabriek van de Natsheh broers.

  • 13 Augustus 2014 - 21:49

    Visser10:

    hoi ik heb je foto's gezien LEUK!
    groetjes van visser10

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Israel, Jeruzalem

Midden-Oosten

Als Advisor deelnemen aan de USSC Dayton missie.

Recente Reisverslagen:

11 Januari 2015

Week 27

03 Januari 2015

Week 26

27 December 2014

Week 25

20 December 2014

Week 24

14 December 2014

Week 23
Alex

Actief sinds 04 Juli 2014
Verslag gelezen: 177
Totaal aantal bezoekers 7762

Voorgaande reizen:

08 Juli 2014 - 15 Januari 2015

Midden-Oosten

Landen bezocht: