Week 11 - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Alex - WaarBenJij.nu Week 11 - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Alex - WaarBenJij.nu

Week 11

Door: Alex

Blijf op de hoogte en volg Alex

21 September 2014 | Israel, Jeruzalem

Zaterdag 130914
Geslapen tot aan de wekker. Na het ontbijt vertrekken we voor een bezoek aan Nazareth. We rijden de heenweg geheel binnendoor, na een reis van drie uur zijn we op plaats van bestemming. We bezoeken de Basiliek van Aankondiging, de plaats waar Maria van Engel Gabriel te horen heeft gekregen dat zij zwanger is. Niet ver van deze basiliek bezoeken we een kerk welke op de plaatst zou staan waar Jozef zijn timmerwerkplaats had. In die tijd vermoedelijk in grotten, zo laten de borden en de archeologische opgraving ons weten. In het centrum drinken we een kop koffie waarna we onze weg weer vervolgen. Het is de bedoeling een kerk te bezoeken waar Jezus' eerste wonder heeft verricht, door water in wijn te veranderen op de bruiloft in Kana. Door de drukte krijgen we het niet gevonden, hoewel we wel denken een kerk te zien maar daar staat niets bij beschreven. Verder binnendoor het prachtige land eindigen we weer in Ramallah. Voor we naar huis gaan doen we eerst even boodschappen, thuis drinken we wat op het terras en werken we onze verslagen bij.

Zondag 140914
Iets voor de wekker wakker. Na het ontbijt naar BST, van daar uit naar de CTA. Op de CTA is het rustig, hoewel Lkol Osama is druk doende. Wat blijkt morgen is er een bijeenkomst over de Code of Conduct. Wanneer we bij hem navragen blijkt het meerdere dagen te duren, ook wij zijn van harte uitgenodigd om deze bijeenkomst bij te wonen. Het onderwerp stond in het jaarplan, en is een van de vakken op de toekomstige POA. Morgen weten we meer. De rest van de dag doende geweest met de lesstof van de BLOC, en met een discussie over toegekende certificaten tijdens de cursus en daar buiten. Wat is het geval, tijdens de diploma uitreiking zijn er certificaten uitgedeeld, maar niet aan iedereen die op het lijstje van Steve stond. Om deze fout te herstellen heeft Steve Canadese certificaten uitgereikt, hiervan stonden foto's op Facebook. Nu de discussie, waarom hij wel en ik niet. Voor Paul en mij een goede les, als international neem je geen initiatief meer voor certificaten. Iets na 1500 verlaten we het pand, thuis gekomen drink eerst wat met Wim en nemen we de dag door. Daarna ga ik nog even sporten. Na het eten nog geskypt met de meiden. Met Studio Sport op BVN en winstpunten voor de club uit Breda sluiten we de dag af.

Maandag 150914
Slapen doe ik in etappes, ik zal er wel niet aan wennen denk ik. Na het ontbijt naar het BST en vandaar uit naar de CTA. Daar aangekomen blijkt dat meerdaagse bijeenkomst alleen door CTA wordt ondersteund qua huisvesting. Paul en ik voelen ons derhalve wat minder geroepen om bij de gasten aan te schuiven als twee vreemde internationals. De rest dag doende geweest met de BLOC. Thuisgekomen met Wim de dag doorgenomen en daarna de was gedaan en de vertraagde post bij NRO opgehaald. Na het pannenkoeken eten skype ik nog even met mijn meiden.

Dinsdag 160914
Ook deze nacht gaat in etappes. Na het ontbijt gaan Wim en ik met Amin, de chauffeur van het BST, richting Jeruzalem om collega's op te halen. Vandaag staat in het kader van de Professional Development een bezoek aan de Temparary International Presence Hebron (TPIH) gepland. Temparary als in tijdelijk, hetgeen hier al 20 jaar betekent. Aangekomen bij de TPIH krijgen we een presentatie over het verleden van Hebron en de huidige situatie. Na de presentatie maken we een tour door Hebron. Mocht je geloven in een oplossing voor dit gebied, na een bezoek aan Hebron vervliegt deze als sneeuw voor de zon. Dat de mensheid dit elkaar aan kan doen... Thuis gekomen drinken we wat. Aan het einde van de middag gaan we richting Ramallah stad om een plaatsje te bespreken in een restaurant voor onze wekelijkse bijeenkomst. Deze keer hebben we gekozen voor restaurant Ankars Suites. Eenmaal weer thuis de was opgevouwen. Tegen 1800 zijn de collega's er, na een drankje vertrekken we richting het restaurant. Het was weer een gezellige avond.

Woensdag 170914
Opgestaan. Na het ontbijt via BST naar de CTA. Het is dat er bezoekers zijn, anders kun je er een kanon afschieten. Wat administratieve werkzaamheden verricht en verder aan de lesstof van het BLOC gewerkt. In de ochtend een mail ontvangen met daarin de planning voor de komende maanden. In november volgt de tweede BLOC cursus, voor volgend jaar staan er voor nu drie gepland. Dat ziet er al met al qua planning goed uit, nu de daadwerkelijke uitvoering nog. Tegen 1500 gaan we als een van de laatsten naar huis. Thuis gekomen is Wim ook al thuis, we besluiten om de kapper te bezoeken. Daar aangekomen zijn er nog twee wachtende voor ons. Gelukkig geen ingewikkelde kapsels, we zijn zo aan de beurt. Weer thuis blijkt het internet het niet meer te doen, de handyman gebeld maar deze komt er niet aan uit. Wordt een avond zonder internet. Door al dat gepruts is de klok al verder dan we dachten, voor het avondeten doen we een beroep op de lokale horeca.

Donderdag 180914
Opgestaan en na het ontbijt mij gemeld bij het BST voor een vergadering om 0900 met een Canadees. Deze blijkt echter vanmorgen een mail te hebben gestuurd dat hij niet kan komen, ook hij is in de gedachte dat iedereen bij USSC over een BlackBerry beschikt .... Tegen Paul gezegd dat ik later en mogelijk wel niet naar CTA kom, eerst het internet weer werkend hebben. Daarnaast moet ik ook de post nog ophalen en aangaande de post nog contact leggen met Nederland over de postverzending en het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Ook moet mijn auto nodig gewassen worden. Eerst belangrijke zaken, het internet. Naar nu blijkt hebben we gisteren last gehad van korte stroomstoring waardoor de centrale computer van slag is geraakt. Nu de juiste technische man aanwezig is, is het probleem binnen een half uur opgelost. Daarna mijn auto laten wassen, dat was geen overbodige luxe met al dat zand. Met het wachten en de uiteindelijke schoonmaak ben ik toch ruim anderhalf uur kwijt. Ik een horloge, zij de tijd ... Met een schone auto naar de NRO, daar word ik opgewacht door maar liefst 10 zakken met post. Ze passen maar net in mijn auto. Thuis deze postzakken uitgepakt en de daarbij horende administratie verwerkt. Het merendeel is voor collega Bert, naar later blijkt zijn dochter. Aan het einde van de middag onze wekelijkse vergadering met het BST. De geplande blauwe hap van gisteren wordt door Wim vandaag bereid, bami met babi pangang. s'Avonds nog met mijn meiden geskypt.

Vrijdag 190914
Weekend, opgestaan tegen 0800. Na het ontbijt vertrekken naar Jeruzalem. Vandaag bezoeken we de Oude stad van David. Een excursie bij opgravingen net buiten de huidige stad Jeruzalem. Hier zou de de "eerste" stad Jeruzalem en het paleis van Koning David geweest zijn. Een prachtige wandeling met uitleg van een gids over de historie, op basis van feiten, de opgravingen, en de bijbel. De excursie sluiten we af met een wandeling door een 500 meter lange, met de hand in de rotsen uitgehakte, waterloop. Op sommige plaatsen kan ik zelfs rechtop staan, op ander plaatsen is het bukken geblazen. Een prachtige ochtend sluiten we af met een lekkere bak koffie in de oude stad. Voor we naar huis gaan, brengen we een bezoek aan de vrouw van Bert en de vijf kinderen. Nu krijgen we het verhaal van de pakjes te horen. De dochter heeft in de vakantie op school gevraagd of kinderen nog speelgoed hebben waar ze niet meer spelen, voor de kinderen in Gaza. Ze is verrast als ze de foto's ziet die we gemaakt hebben van de postzakken en de uitgepakte pakjes. Weer thuis een drankje op het terras in de zon. Ook vanavond geskypt met mijn meiden en via dit skype contact met mijn ouders gesproken via de telefoon. De avond sluiten we af met een aflevering van Flikken Maastricht.

Zaterdag 210914
Vroeg opgestaan. Na het ontbijt vertrekken we rond 0730 voor rit richting het noorden, voor een bezoek aan de steden Akko en Haifa. In Akko, een oud vissersplaats, bezoeken we eerst de oude stad met haar bezienswaardigheden. Het stadje staat sinds 2001 op de Werelderfgoedlijst van Unesco, niet zonder reden. Na Akko zakken we af naar Haifa en bezoeken we de tuinen van Baha'i Shrine, een mausoleum voor de grondlegger van het bahaïsme. Een prachtig gezicht, zeker vanaf de top van de berg. Vandaar kijk je uit over de hele stad en het havengebied, en zie je in de verte Akko en de bergen die de grens met Libanon aangeven. Na een kaartlees oefening door stad, vangen we de terugreis weer aan nadat we nog even gestopt zijn bij het strand van Haifa. Onder toeziend oog van de plaatselijke reddingsbrigade genieten we van de hoge golven en het mooie maar nog altijd warme weer. Via de snelweg 4 gaan we richting de Westbank, bij de checkpoint waar we erover willen wordt de toegang ons ontzegd. Slechts alleen toegankelijk voor Palestijnen, de eerste keer dat we dit meemaken. We worden netjes verwezen naar een andere checkpoint, via via bereiken we de 60 en zakken af in zuidelijke richting. Eenmaal weer thuis is een biertje op het terras in de zon niet meer mogelijk, je kunt merken dat de herfst er aan komt. De stand van de zon wijzigt met de de dag, het is al langer donker in de ochtend en het lijkt of dat het s'avonds eerder donker wordt. Ook voelt het s'morgens frisser (20+) aan. Wanneer Wim doende is met skypen maak ik onder tussen het avondeten klaar, we eten spaghetti. s'Avonds kijken we het nieuws, morgen is het weer een werkdag.

• 21 September 2014 - 20:21

Bytheway 2:

Weer een leerzame week achter de rug, mooie foto's. Groetjes xxx

• 21 September 2014 - 20:24

Bytheway 4:

hoi papa ik heb een vraagje?
    wat heb je nog niet gezien.
    hi hi.
    groetjes anouk / kees
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

• 21 September 2014 - 20:35

Baytheway 3:

Hoi papa,
    het is weer een mooi verslag! Alleen had je 's Avonds verkeerd geschreven. En weer hele mooie foto's gemaakt!

XxXxXx

• 22 September 2014 - 16:46

Bythewayfromwoodstreet:

zo het wordt vast patroon om op maandagmiddag rond een uur of 4 jouw verslag te lezen en foto's te bekijken. Wat slapen betreft kun je de mannelijke helft van bythewayfromwoodstreet wel een hand geven. Heeft je slapie ook al geklaagd over snurken? Donderdag idd de foto gezien van jullie post. Erg leuk om dat ook te zien. In Zeeland alles best. Eerste weekend zeer goed bevallen. Volgende week weer terug. Nog meer schilderen. Als je terug bent volgend jaar zijn wordt je al geboekt hahaha.
    Grtz

• 23 September 2014 - 08:27

Raymond (SBZ):

Hey daar Alex,

In ieder geval zie je heel veel mooie dingen (Jozef in de groten met zijn houthandel is dan wel weer een beetje tegenvallend, denk ik zelf).

Ook zullen we rekening houden met je ontwikkelde kwaliteiten en je afdelings-Pieter-post maken als je terug bent :-)

Vwb het slapen - al je bed eens anders gezet ?? Succes maar weer en tot het volgende bericht!

All the best & לשמור על בטחונך

Raymond

• 23 September 2014 - 22:01

Mirjam Suur:

Hey Alex,

Zo te lezen heb je geen tijd om je eigen te vervelen :)
    Leuk om te lezen wat je allemaal doet/ mee maakt.
    Veel succes!!

Gr Mirjam

• 23 September 2014 - 22:01

Mirjam Suur:

Hey Alex,

Zo te lezen heb je geen tijd om je eigen te vervelen :)
    Leuk om te lezen wat je allemaal doet/ mee maakt.
    Veel succes!!

Gr Mirjam

• 28 September 2014 - 15:30

Reg:

Volgens mij wordt er weinig gewerkt, je bent alsmaar met een stedentrip bezig.
    Prachtig hoor, anders dan Walcheren.
    Geniet er maar van, maar dank vooral aan jezelf.