Week 14 - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Alex - WaarBenJij.nu Week 14 - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Alex - WaarBenJij.nu

Week 14

Door: Alex

Blijf op de hoogte en volg Alex

12 Oktober 2014 | Israel, Jeruzalem

Zondag 051014
Vanwege het offerfeest hebben we enkele dagen verlof, deze tijd benutten we om de 'situational awareness' te vergroten. Vandaag gaan we samen met Bart en Johan richting het noorden van Israël voor een tweede bezoek aan de Golan. Na het ontbijt maken we ons klaar voor vertrek, eerst even de boel opgeruimd en zie dat ik ook nog strijk heb om weg te werken. Tegen 0900 zijn ze er. Bart heeft in deze regio eerdere uitzendingen gehad en kan iets meer vertellen over het wel en wee in deze regio. Onderweg langs de 98 stoppen we op de plaatsen waar we eerder ook waren, maar nu met meer achtergrond informatie. Ook we brengen een bezoek aan Mount Bental waar we kennis maken met een Deen, een voormalige collega van Bart welke in deze regio nog altijd werkzaam is. Op de berg bevindt zich ook een UN observatiepost, vandaag toevallig ook met een Nederlander. Ze zijn er niet voor niets. We vervolgen onze weg naar Majdal Shams een druzenstad op de grens met Syrië, in de de gedemilitariseerde zone. Daarna door naar Ketef Hermon, het skigebied van Israël. We vervolgen onze weg naar het plaatsje Ghajar op de grens met Libanon. Van daar uit zakken we via de 90 weer naar het zuiden. Eenmaal weer thuis sluiten we dag af met een maaltijd op 23ste verdieping van de Palestinian Trade Tower. Al met al een mooi dag, waarbij we vanuit Palestina via Israël achtereenvolgens hebben gezien; Jordanië, Syrië, de UN (gedemilitariseerde) zone en Libanon. Een regio waar veel gaande is geweest, en gaande is.

Maandag 061014
Een rustdag. Na het ontbijt wat administratieve werkzaamheden verricht, mijn foto's bewerkt en mijn blog bijgewerkt. Na de lunch boodschappen gedaan, en een bezoekje gebracht aan de stad Ramallah, het is er gezellig druk. Je kunt zien dat de mensen vrij hebben. Eenmaal weer thuis nog gesport. Na het avondeten de strijk weggewerkt.

Dinsdag 071014
Nog een rustdag. Na het ontbijt brengen we een bezoek aan Jericho. Daar bezoeken we de Berg van de Verzoeking, middels een kabelbaan bereiken we het Grieks Orthodoxe klooster. Op deze berg verbleef Jezus, nadat Johannes hem in de Jordaan heeft gedoopt, 40 dagen en nachten. Het klooster, maar zeer zeker het uitzicht, is prachtig. Eenmaal weer beneden bezoeken we ook een waterbron, de Sultan Springs. De middag zijn we thuis doende. Tegen 1630 uur vertrekken we richting Bart in Jeruzalem voor onze wekelijkse bijeenkomst. Het is minder druk dan anders onderweg. Eenmaal bij Bart is het wachten op de rest van de collega's. Onder het genot van een drankje worden oude koeien uit de sloot gehaald. We eten vandaag bij Hotel Jeruzalem in de gelijknamige stad. En het was er nog lang onrustig...

Woensdag 081014
Vandaag vroeg opgestaan voor wederom een rit, via de 60, naar het noorden. Bij de grens bij Jenin is het even wachten, de grens is nog niet open. Wanneer deze om 1000 uur open gaat, worden we aan links de kant gezet. Het wachten is op de baas, een diplomatiek paspoort is toch wel iets geks. Wat we komen doen? Na uitleg mogen wij door, anderen moeten nog langer wachten. Zij staan rechts geparkeerd en die auto's worden grondig geïnspecteerd. Onze eerste stop is op de Berg Tabor, de berg van de Gedaanteverwisseling. Jezus ging hier met zijn discipelen Jacobus, Johannus en Petrus naar toe en veranderde hier van gedaante. Daarna vervolgen we onze weg, onze tweede stop is bij Kapernaum, hier ontmoette Jezus Simon en diens broer Andreas, ook worden hier meerdere wonderen van Jezus herdacht in de Kerk van de Wonderbare Spijziging, de vijf broden en de twee vissen. Na de lunch bezoeken we bij Tahgba de Berg van de Zaligsprekingen, beter bekend als Jezus' Bergrede, en de gelijknamige kerk. Op weg naar huis over de 60 maken we onze laatste stop bij de doopplaats in de Jordaan bij Yardenit. Erg commercieel opgezet, lang niet zo mooi als de andere doopplaats welke we eerder hebben bezocht. Onderweg naar huis wordt de lucht, bij een graad of 40, heel donker als dat het lijkt te gaan regenen. Er valt echter geen druppel. Thuis even met mijn meiden geskypt.

Donderdag 091014
Opgestaan, na het ontbijt start de thuiswerkdag. Administratieve zaken doen en stukken lezen, kunnen we ook thuis. Daarnaast is het maar de vraag of de CTA überhaupt open is, en als dat al zo is hoeveel collega's er zijn. Gelet op onze eerdere ervaringen op donderdag, heeft Paul me aangeraden thuis te werken. Daarnaast is het in Jeruzalem stil in verband met het Loofhuttenfeest, dus vanuit Staf USSC komt er ook niets. De ochtend staat tevens in het teken van logistieke zaken. Wanneer Wim terug is van zijn afspraak, brengen we snel een bezoek aan de kapper. Het is er niet druk, zijn twee jongens komen even langs en zijn erg beleefd. Van de jongste, ik schat een jaar of zeven oud, krijgen we een chipje uit zijn chipszak. Terug van de kapper eten we eerst wat. Dan is het wachten op Bart voor zijn cursus "declareren kun je leren". Wim vertegenwoordigt ons bij de wekelijkse BST bijeenkomst. Wanneer Bart er is, leg ik hem uit hoe wij maandelijks onze administratie in orde maken. In de avond eten we bij onze Engelse collega Jack in zijn appartement, een diner als welkom voor nieuwe Engelse collega's.

Vrijdag 101014
Vroeg opgestaan. Tegen 0630 rijden we naar Ashdod. Daar halen we Peter, een oud collega van Wim, en zijn vrouw op. We doen Jeruzalem aan, waar het erg druk is in verband met het Loofhuttenfeest, en het vrijdagmiddag gebed voor de moslims. Zo'n grote aanwezigheid van IDF (Israëli Defensive Forces) heb nog niet eerder meegemaakt. We bezoeken Western Wall -de klaagmuur- en de Heilige Grafkerk. Na de verlate lunch laten we ze de Dode Zee zien, bezoeken we de doopplaats bij de Jordaan en tot slot Jericho. Daarna vervolgen we onze weg weer terug naar Ashdod. Onderweg staan we in file in verband met een ongeluk. Eenmaal weer thuis in Ramallah tijdens de koffie begint het zowaar te regenen. Later op de avond komt daar ook nog onweer bij, wat leidt tot een tijdelijke stroomonderbreking tijdens Flikken Maastricht. Gelukkig op tijd weer stroom voor het einde van het verhaal.

Zaterdag 111014
Vandaag zijn we op de helft van onze uitzending. Opgestaan, bij het ontbijt blijkt dat de bliksem van gisterenavond ook de internetverbinding eruit heeft gegooid. Vanaf de ontbijttafel zien we onze techneut al druk in de weer. Na het ontbijt komt collega Johan ons ophalen, aan het einde van de middag hebben we een afspraak met de Defensie Attaché Dennis. Tegen 1130 vertrekken we. Onze eerste stop is nabij Nablus, de berg Gerizim. De Gerizim is een heilige plaats voor de Samaritanen die deze berg ook bewonen. De berg Gerizim is om meerdere redenen een heilige plaats. Onder meer geloven de Samaritanen dat het niet uitgevoerde offer van Isaäk door aartsvader Abraham ten noorden van Gerizim plaatsvond, terwijl de officiële joodse traditie hiervoor de Tempelberg in Jeruzalem aanwijst. Maar doordat het Sabbat is, zijn de ruïnes van een door de Romeinse keizer Justinianus I gebouwd kasteel niet toegankelijk. We vervolgen onze weg richting Herzeliya, onderweg stoppen we bij een groot shopping center om wat te eten. Het weer is niet zo mooi om aan het strand te gaan liggen en aan ons kleurenschema te werken, we bekijken de lokale jachthaven en vanaf een terras de diverse zeilboten. Tegen het einde van de middag reizen we af naar Dennis en zijn vrouw Ria, waar we hartelijk worden ontvangen en ook kennis maken met collega Maurice. Het was een gezellige avond.

• 15 Oktober 2014 - 09:03

By The Way 2:

Hoi, raad eens, deze week is er post van je binnen!
    Wederom een mooi verslag. Gelukkig heeft het alvast een keer geregend zodat jullie niet helemaal vergeten hoe dat is. Mooie foto's, we zijn ook zeer benieuwd naar de andere foto's. En jazeker, we zijn over de helft! Gaat toch wel snel hoor! Veel succes!
    xxx

• 15 Oktober 2014 - 11:52

Jos:

Mooi verslag en indrukwekkende gebeurtenissen.